Fredrik Nordin, L5 Navigation

L5 växte under pandemin och är sugen på att träffa folk

Det som för 15-20 år sedan sågs som science-fiction och spetsteknik sitter i dag i det flesta grävmaskiner.

– Maskinstyrning har i dag blivit standard som oftast är ett krav för att komma in på större projekt, säger Fredrik Nordin, marknadsansvarig hos mät-och maskinstyrningsleverantören L5 Navigation.
– Nu är man sugen på mässor. Träffa folk. Inte minst för ett företag som vårt som växer så kraftigt.

Mitt under värsta pandemin har L5 Navigation ökat från 15 till 25 anställda.
– För maskinägare är det viktigt med lokal närvaro när det kommer till maskinstyrning för att kunna erhålla god service. Vi har vårt säte i Luleå och vi har således varit starka i Norrland ända sedan starten, men varför inte bygga vidare på ett vinnande koncept?

På bara några år har L5 Navigation etablerat personal och kontor på flera håll i landet och finns i dag representerade från Luleå i norr till Malmö i söder. L5 Navigation driver också verksamhet i Norge och Finland.

Företaget startade 2013, främst då med hålnavigeringssystem för borriggar inom gruvindustrin. Men efterhand har verksamheten utvecklats till att även omfatta maskinstyrning för entreprenadmaskiner och manburen GNSS-utrustning.L5 U3D-X maskinstyrning i en Huddig grävlastare

Många förmodade att maskinstyrning skulle komma fabriksmonterat på de flesta entreprenadmaskiner vid det här laget och att det skulle innebära en stor omställning för företagen i branschen.

– Men det har inte riktigt blivit så, inte i den omfattningen i alla fall. Fortfarande är det så att de flesta eftermonterar maskinstyrning i samband med all annan utrustning som ska på, säger Fredrik Nordin.

Från att från början främst varit en ren återförsäljare så har L5 Navigation mer och mer gått över till att ta fram och sälja egna lösningar. Ett naturligt steg för att kunna erbjuda en genuint anpassad produktportfölj för nordiska användare. Samtidigt har antalet mellanhänder minskat vilket innebär ännu bättre förhållande mellan pris och prestanda/funktionalitet. Det är också egna produkter som man främst är sugen på att visa upp på mässan.

– I våras lanserade vi nästa generations maskinstyrning, L5 U3D-X. Men många har ju inte kunnat bekanta sig med det systemet så därför blir det lite av en premiärvisning under Entreprenad Live i Göteborg.
– Vi ser också väldigt mycket fram emot att visa upp det senaste vi har inom manburen GNSS-utrustning.Vanligt användningsområde för L5s GNSS-utrustningar