Olof Gjöthlén, Vicky Teknik

Vicky Teknik tror på välbesökt mässa och hoppas visa egna nyheter

– Jag tror det kan bli hur mycket folk som helst på Entreprenad Live i Göteborg. Alla längtar verkligen att få komma ut och träffa folk och titta på maskiner.

Det säger Olof Gjöthlén, marknadschef på Vicky Teknik.
– Vi håller på att utveckla en ny VMS-skylt
(Variable Message Sign red. anm.) som vi hoppas ha klar till mässan.

För ett företag som Vicky Teknik så finns det för att möta kunderna få alternativ till mässor.
– Våra kunder nöjer sig inte med att titta på en hemsida. De vill komma ut, titta på lastbilen och sparka på däcken innan de bestämmer sig.

Vicky Teknik är marknadsledande i Sverige på TMA-fordon och variabla LED-skyltar. Företaget gör också egna skåpbyggnationer för TMA-fordonen där föraren kan stuva in skyltar och annan kringutrustning.

TMA-fordon från Vicky Teknik

I Sverige är det sedan några år tillbaka lag på att så fort det ska bärgas en bil eller man ska påbörja ett vägarbete på säkerhetsklassade vägar så ska det finnas ett TMA-fordon på plats.

TMA-fordon är en lastbil med en krockkudde bak som ställs upp framför en olycks- eller arbetsplats för att skydda dem som arbetar på platsen.

– Krockkuddarna måste vara rejäla produkter. Den ska kunna stoppa en lastbil som i full fart brakar in i den. Krockkudden är konstruerad så att föraren ska kunna kliva ut ur bilen oskadd. Trots att det nästan varje månad är någon som kör in i en TMA-kudde så har det, peppar, peppar ännu inte skett någon dödsolycka i Sverige

Själva TMA-kudden är en holländsk produkt men det är mycket regler, design, svets och elektronikarbete som ska till innan en TMA-lastbil är färdig att rulla ut på vägarna. Allt detta görs i företagets lokaler i Grödinge söder om Stockholm. Vicky Teknik har 17st anställda.

– Vi tillverkar också i vår fabrik egna LED skyltar där föraren kan variera budskapen, allt från den vanliga höger/vänsterpilen som visar hur man ska köra till över 270 budskap. Nu håller vi på att utveckla en helt ny generation VMS skyltar, en molnbaserad skylt som vi hoppas kunna visa upp på mässan i Göteborg.

– Alla som sett Vägens Hjältar på TV vet jag pratar om. Många av ”hjältarna” i TV-programmet är ju våra kunder.

Det har gått bra för Vicky Teknik under pandemi-året. Företaget har brutet räkenskapsår och kunde för 2020 visa upp sitt bästa resultat någonsin. Nu hoppas man kunna komma utanför Sveriges gränser.

– Vi har sålt våra första produkter till Island och Norge och har kontakter i Finland, säger Olof Gjöthlén.

Entreprenad Lives idé är att skapa starka regionala mässor för proffs inom bygg- och anläggningsbranschen med fokus på entreprenad och bestående av utställning, provkörning, seminarier och upplevelser.