Pressmeddelande -

Öppen källkod gör sitt intrång på offentliga myndigheter - Härnösands kommun webbTV-sänder i WordPress

Härnösands kommun är en av landets första att lägga över viktiga webbapplikationer på öppen källkod. Aktuellt är kommunens webbTV som numera ligger i WordPress.
- WebbTVn är bland kommunens populäraste sidor. Att göra dem i öppen källkod, i samverkan med lokala företag är ett viktigt steg i Härnösands strävan att jobba med öppen demokratisk IT, säger biträdande kommunalråd Tomas Q Nilsson (mp).

WebbTV-plattformen, utvecklat av LiveChannel AB tillsammans med Cynatic, har varit aktiv sedan september 2010 och i dagarna har version 1.5 släppts.

- Vi går nu från att låta våra närmaste kunder arbeta med systemet till att öppna upp för fler att utnyttja detta gränssnitt, säger Andreas Skoglund på LiveChannel AB.

Att systemet byggs i öppen källkod är grundläggande för att snabba upp utvecklingstiden.
- Buggar som uppstår fixas snabbare i system byggd på öppen källkod än i slutna system, säger Andreas Johansson på Cynatic. Fler folk involveras med ett större engagemang i utvecklingen än om ägaren av systemet måste vara med och bestämma hela tiden.
- Det är bättre att våra utvecklingspengar skapar jobb här hos lokala konsulter, än att skicka licenspengar till andra sidan Atlanten, säger Tomas Q Nilsson. Dessutom ger dialogen med de här företagen oss en hel del tillbaka, när det gäller hur man ska skräddarsy lösningar utifrån just våra behov.

Ofta finns en oro i organisationer för att lämna de licensbaserade lösningar man vant sig vid. Det finns fördomar om att öppen källkods-lösningar skulle ha sämre säkerhet.
- Öppen källkod som koncept har oftast sin användarbas som stöd i utvecklingen. Detta gör att  användarna ser till att ekosystemet alltid är uppdaterat och säkert. Buggar, säkerhetshål och funktioner finns alltså löpande tillgängligt så fort ett fel upptäcks. Ekosystemet handlar alltid om att ge och ta och att låta koden vara organisk. Den som lever på öppen källkod ser alltid till att ge något tillbaka, säger Andreas Johansson.

- För en kommun är det bra att testa med ett externt system som ett första steg. Vi får full insyn i systemet och kan i lugn och ro utvärdera för- och nackdelar, säger Tomas Q Nilsson. Vi följer utvecklingen som aktiva beställare.
- Härnösands kommun är vår viktigaste testkund. Dialogen med IT-avdelning, politiker och informationsavdelning har varit avgörande för att få fram ett gränssnitt som ligger i absoluta framkant för politiska möten via webben, säger Andreas Skoglund.
- Vi är stolta över att ligga i framkant när det gäller webbTV från fullmäktige. Demokrati och insyn är prioriterade områden i Härnösand. Det känns bra att fler och fler politiker börjar inse att IT-frågor är frågor om makt, infrastuktur, integritet och i slutändan demokrati, säger Tomas Q Nilsson.

Systemet, som förutom WordPress innehåller JWplayer och tillägg för sociala medier, kommer att fortsätta utvecklas. Närmast står en förbättrad service via mobiltelefon.
- Vi tittar på stöd för HTML5 på ett stabilare sätt, säger Andreas Skoglund.

• Webbmedia

• Västernorrland