Utsikt från en av Monteraponi högst belägna vingårdar

Chianti Classico i toppform

Monteraponi är både namnet på vingården och den medeltida byn i Radda, Chianti Classico som ligger på ca 470 meters höjd över havet med utsikt över floden Arbia. Monteraponi äger totalt ca 200 hektar mark varav 15 hektar är vinodlingar positionerade likt en amfiteater med skydd mot de nordliga vindarna.

Trots anor från medeltiden så var det inte förrän 1974 som Michele Bragantis pappa köpte gården och det var inte förrän så sent som 2003 som den första årgången släpptes. Det är med andra ord imponerande hur snabbt Monteraponi har växt och klamrat sig fast på världsmarknaden som en av Chiantis bästa producenter. Man jobbar med ekologiska odlingar och mycket varsamma metoder så som handplockade druvor och naturlig jäst då man vill ge uttryck för växtplatsen och de inhemska druvorna som hör till.

Den 6.e december släpps två klassiska röda Chianti Classico viner från Monteraponi i Systembolaget tillfälliga sortiment.

Chianti Classico 2017, 199kr Art.nr 95883

Vinet görs på 95% Sangiovese och 5% Canaiolo jäsningen sker helt naturligt på betongtank och lagras sedan på stora ekfat i 12 månader. Vinet görs i övrigt utan att filtreras och klarnas vilket bidrar till ett naturligare vin som uttrycker druvsort och terroir på ett ärligt sätt. Vinet har en intensiv mörkröd färg och smaken är nyanserad, fyllig med toner av mogna röda bär, choklad och kryddor. Kan lagras i upp mot 10 år men passar utmärkt till smakrika maträtter som exempelvis Pappardelle con Salsiccia även idag.

Il Campitello Riserva 2015, 399kr Art.nr 95871

Kraftfull elegans på 90% Sangiovese 7% Canaiolo och 3% Colorino från Monteraponis äldsta vingård ’Il Campitello’. Man använder ingen tillsatt jäst och vinet lagras i minst 26 månader på ekfat och sedan ytterligare 3 månader på cementtankar efter en långsam extraktion av den koncentrerade frukten. Med en förförande mörk rubinröd färg hittar vi toner av körsbär, plommon, ceder, örter och mycket annat. Här kan du sitta och namnge frukt, kryddor och örter en lång tid efter vinet passerat din mun. Det är ett kraftfullt vin med långa eleganta tanniner och hög syra som klarar att lagras en lång tid framöver.

Det är nästan så att dessa två otroligt otrendiga vinerna blivit trendiga p.g.a. sin "otrendighet". Traditionellt recept som visar vad Chianti går för!

För mer information fredrik@livelywines.se