Dunn Vineyards Howell Mountain Cabernet Sauvignon släpps den 14 mars

DUNN VINEYARDS HOWELL MOUNTAIN Cabernet Sauvignon 2014

Endast 48 flaskor av Dunn Vineyards kommer släppas den 14 mars.

Vingården som är på ca 17 hektar producerar några av Kaliforniens absolut bästa Cabernet Sauvignon viner.

Howell Mountain som appellation bjuder på både lite kallare klimat än andra AVA i Napa Valley, men också sol när dimman ligger tät över resten av dalen. Vinrankorna i området får kämpa lite extra och producerar små druvor som gör ett otroligt koncentrerat vin.

Årgång 2014

Mörklila frukt med toner av lavendel och rostade örter, ett vin med mycket smak av mörkröda körsbär och mjuka tanniner. 2014 är ett vin som har alla egenskaper av ett klassiskt Dunn Vineyards vin men som känns yngre än vanligt och som med fördel ligger i 10 år till för att utvecklas ordentligt.

Howell Mountain och Dunn Vineyards

Randy Dunn började som eonolog för Caymus Vineyards och jobbade som konsult för ett flertal olika vingårdar. Han startade sin egen karriär som vinmakare med att köpa 4 hektar I Angwin 1978, han använde bara frukten för 3 årgångar 1979, 1980, 1981, tillsammans med köpt frukt från en granngård och lite druvor från Beatty Ranch. Vinerna var gjorda på Caymus och lagrades sen hos Dunn, 1984 så var Howell Mountain godkänd som en sub AVA av Napa Valley. Till stort genom ansträngningarna av Randy Dunn och Bill Smith från La Jota,

Det tog inte lång tid för Dunn Howell Mountain Cabernet att bli en succé på marknaden och deras produktion växte snabbt, idag så finns det en källare vid siden av huset som Dunn byggde 1989 där alla ekfat och viner nu förvaras. Tunneln har en konstant temperatur av 13 grader, och en naturlig fuktighet som minimerar avdunstning.

Dunn anser att de typiska egenskaperna som hans viner besitter handlar mer om marken i Howell Mountain än hur han gör sina viner.

- Vi odlar våra 17 hektar av Cabernet Sauvignon på Howell Mountain.

Sedan 1979 har vi gjort vårt bästa för att ta hand om dessa rankor så att vi kan producera ett vin som besitter de egenskaper som är klassiska för marken. Idag är vi ¨hands-on in the vineyard¨, så mycket vi bara kan. Om vi hade mer land så så skulle vi inte ha tid med att vara ute i markerna, och det är där vi föredrar att vara.

— RANDY DUNN

Det släpps 48 flaskor av Dunn Vineyards Howell Mountain Cabernet Sauvignon den 14 mars.

Dunn Vineyards Howell Mountain Cabernet Sauvignon 2014 Nr 99315 1199:-

Kategorier