Fem guldkorn i Systembolagets tillfälliga sortiment

Fem guldkorn i Systembolagets tillfälliga sortiment

Webblansering 28/9

120 flaskor av Scarpa Barolo Tettimorra 2018 (art. 92709, 579 kr) släpps som webblansering 28/9 klockan 10:00 på i Systembolaget.

Scarpa Barolo Tettimorra har en mörkröd färg som med ålder får tegelfärgade nyanser. Den är druvtypisk och kraftfull i smaken med toner av lakrits, viol, rosor och tobak. Avslutas med en lång eftersmak och eleganta tanniner. Passar ypperligt till bland annat rött kött, pizza eller hårda lagrade ostar.

Fyra viner släpps 29/9 i Systembolagets tillfälliga sortiment.

1200 flaskor av Scarpa Verduno Pelaverga 2021 (art. 92580, 199 kr) släpps 29/9 klockan 10:00 i Systembolagets tillfälliga sortiment.

Scarpa Verduno Pelaverga har en skimrande rubinröd färg. Bärig smak med inslag av hallon, jordgubbar, lingon, rosor, lagerblad och blodapelsin. Silkeslena tanniner med tydlig syra, ett ungdomligt vin med unik karaktär som passar lika bra till vegetariskt som till kallskuret eller som aperitif.

Scarpa grundades 1854 i Nizza Montferrato, Piemonte, av Antonio Scarpa. Idag drivs firman av Mario Pesce från Nizza. Man producerar viner från de kända ursprungen i Piemonte, som Barolo, Barbera d'Asti och Barbaresco men även mindre kända ursprung och druvsorter som pelaverga från Verduno och timorasso.

3000 flaskor av Battenfeld Spanier Spätburgunder 2020 (art. 92748, 189 kr) släpps 29/9 klockan 10:00 i Systembolagets tillfälliga sortiment.

Battenfeld Spanier Spätburgunder har en nyanserad, bärig, något utvecklad smak med inslag av fat, jordgubbar, mjölkchoklad, kryddor, torkade körsbär, lagerblad och blodapelsin. Serveras vid cirka 16°C till vegetariskt eller till rätter av ljust kött, gärna kallskuret och småplock.

Battenfeld Spanier har sedan starten 1991 varit utformat enligt ekologiska principer och med fokus på att återge jorden dess mikrobiologiska mångfald. Sedan 2005 arbetar man också biodynamiskt i en spegling av att allting hänger samman, från jord till druva till färdigt vin.

600 flaskor av Raventós i Blanc Textures de Pedra 2019 (art. 94404, 299 kr) släpps 29/9 klockan 10:00 i Systembolagets tillfälliga sortiment.

Raventós i Blanc Textures de Pedra 2019 har en nyanserad, utvecklad, mycket frisk smak med inslag av röda äpplen, aprikos, marsipan, rostat bröd och citron. Serveras vid 8-10°C som aperitif eller till rätter av fisk eller ljust kött.

Raventos i Blanc grundades redan 1497, idag drivs verksamheten av den 21:a generationen vinmakare Pepe Raventós. Vingården De La Finca ligger fem mil väster om Barcelona. Manuel Raventós Domenèch började år 1888 producera det mousserande vin som idag kallas cava, och var en av de första att framställa mousserande vin av de inhemska druvsorterna xarel-lo, parellada och macabeu. Firman verkar idag för tydligare ursprungsbeteckning med byar och vingårdar och sedan 2012 så sätter inte Raventós i Blanc ut Cava som ursprung.

600 flaskor av Aldeia de Cima (art. 92551, 229 kr) släpps 29/9 klockan 10:00 i Systembolagets tillfälliga sortiment.

Aldeia de Cima har en mörkröd färg med toner av körsbär, plommon, salvia och lingon. Mjuka tanniner som balanseras upp av en tydlig syra. Serveras vid 16°C förslagsvis till rött kött, viltkött eller mustiga grytor med rotfrukter.

Herdade Aldeia de Cima skapar viner som bevarar platsens historia, genom att lyfta fram de naturliga karaktärerna från exempelvis jordmån och druvsorter. Produktionen är liten och målet är att nå runt 100 000 flaskor. Herdade Aldeia de Cimas klassiska, eleganta och komplexa viner är gjorda på inhemska Portugisiska druvsorter.