Gaja gör det igen!

Gaja gör det igen!

Vi har sedan tidigare utlovat en höst fylld av Gaja och en svårslagen kvalitetsuppvisning. När Barbaresco släpptes i september tog flaskorna slut på några sekunder. Att intresset för Piemonte och Nebbiolo är högt är lätt att förstå. Man får elegans och finess blandat med kraft och längd.

Imorgon fredag släpps då nästa vin från Gaja. Det är nu dags för Sito Moresco 2017.

Sito Moresco är Gajas instegsvin men allt annat än enkelt. Man får en försmak vad övriga Piemonteviner har att erbjuda men Sito Moresco är ett personligt vin och strålande precis som det är. Ett härligt parfymigt uttryck med rosor, körsbär och integrerade ektoner. Vinet är en blend på Nebbiolo, Barbera och Merlot och erbjuder såväl rosor som plommon och körsbär i en lång härlig samklang.

Druvorna kommer från vingårdar i Serralunga, Trejso och Barbaresco. Vinerna produceras separat och blandas efter jäsning innan det får vila på ek i 12 månader. En kul parentes som även borgar för vilken kvalitet detta vin håller. Barberafrukten som fram till 2013 fanns med in de vingårdsbetecknade vinerna är nu en del i blenden till Sito Moresco.

Systembolaget lanserar endast 1800 flaskor

92645 Sito Moresco 2017 – 379kr

För mer information kontakta fredrik@livelywines.se

Kategorier