Mencia Joven 2015

Lansering av Algueira Mencía 2015

Adega Algueira är en av de främsta producenterna i området Ribeira Sacra i nordvästra Spanien. Vinhuset ligger vackert omgärdat av ek- och kastanjeskogar precis invid stranden till floden Sil där cisterciensermunkarna först slog sig ned redan på 1200-talet.

På de extremt branta sluttningarna odlar Algueira de blå och gröna druvsorterna, Mencia, Alvarello, Merenzao Caino, Godello, Loureiro, Alvariño och Treixadura. Med traditionella, hantverksmässiga metoder producerar man expressiva, friska och eleganta viner med silkiga tanniner och rödbärig , blommig frukt som för tankarna åt Bourgogne. Toppcuvéerna fottrampas för att extrahera maximalt med karaktär utan att laka ur alltför mycket tannin. Samtliga vingårdar brukas ekologist.

Algueiras Mencía kommer från gårdens yngre vinstockar och fermenteras i rostfritt stål. Vinet jäser med naturlig jäst och erbjuder en nyanserad smak med inslag av fat, mörka körsbär, jordgubbar, timjan, kakao, viol och lakrits.

Algueira Mencía 2015

Pris 159kr