Lively Wines introducerar¨ The Butcher Prize¨

Lively Wines introducerar¨ The Butcher Prize¨

Lively Wines och Schwarz Wein introducerar ¨ The Butcher Prize¨

Så varför skapar en vinimportör ett pris som handlar om kött?

Vi har skapat ”The Butcher Prize” för att vi vill lyfta de personer och företag som arbetar hantverksmässigt med produktion, servering och försäljning av kött och som genom sitt arbete inspirerar till att främja en mer hållbar köttkonsumtion i Sverige. Vi vill hitta ¨Årets Butcher¨

Vinmakaren Hans Schwarz från Schwarz Wein, i Andau, Österrike, i vinvärlden känd som The Butcher, är slaktare i grunden och imponerade med sin filosofi kring djurhållning, sitt ¨nose to tail ¨ tänk och framförallt all tradition kring slakten.

Även om han idag har lagt sin slaktarkarriär på hyllan och gör de fantastiska vinerna vi har förmånen att få jobba med så fick vi chansen att få vara med i Österrike under en slakt. Att få uppleva hur allt togs tillvara på enligt gamla traditioner var underbart. Blodet blev blodkorv, den rengjorda magen användes till korv och juicen från de kokade delarna användes till soppa. Och så gjordes det såklart bacon.

Därför kändes det som ett naturligt nästa steg att tillsammans med Schwarz Wein skapa detta pris. Hans Schwarz älskar också kött och vin i kombination och säger ofta

¨Kött eller annan mat, det finns alltid ett vin som passar till. Enligt min åsikt så hör vin och god mat alltid ihop¨

Och det håller vi med om!

Förhoppningen med priset är att visa på all kunskap som finns runt om i landet, prisa de som inspirerar med sitt hantverk och de som jobbar hårt mot att förändra vår köttkonsumtion.

Vi ser fram emot alla nomineringar och såklart vem som blir årets Butcher - Andreas Wickman, Lively Wines.

Vår jurybestår av:

Krögaren och kändiskocken Christian Hellberg. Christian står bakom succéerna Nosh and Chow ochGriffins Steakhouse, hanär också en väldigt populär TV kock som brinner för just kött.

Journalist Tove Oscarsson Henckel. Tove är en av Sveriges främsta matjournalister, hon reser världen runt och rapporterar om alla de senaste gastronomiska trenderna, och är även väldigt duktig på vin.

Köttexpert Henning Kvick. Om ni följer Henning på hans instagram så är det ingen tvekan om hans kunskap och passion för just kött! Få människor har den fingertoppskänslan när det kommer till både styckningsdetaljer och tillagningstekniker.

Lively Wines Pr och Marknadsansvarig Daniella Illerbrand.Daniella har ett långt förflutet inom restauranger och förutom att jobba med PR och Marknadsföring så brinner hon för hållbarhet och Zero Waste och vill gärna se att vi äter mindre men bättre kött.

Juryn kommer att nominera 10 olika aktörer som alla jobbar med kött på ett sätt som är föredömligt, det kan vara restauranger, slaktare, barer, köttbutiker eller dagligvaruhandel.

Dessa 10 kommuniceras den 1 mars och kommer sen bantas ner till 3 finalister som tillkännages den 22 mars för att sedan utse en vinnare i maj.

Priset är skapat genom ett samarbete mellan  Lively Wines och Schwarz Wein

#Eatlessbutbettermeat

#thebutcherprize

För mer information samt bilder vänligen kontakta