Lively wines vill lyfta vinlandet Australien

Lively wines vill lyfta vinlandet Australien

I Sverige förknippar många tyvärr Australien med kvantitet före kvalitet. Vi på Lively wines vill förändra detta. Att dricka vin får enligt oss aldrig kännas oinspererat. För att kunna leva upp till detta har vi både gjort research och provat oss igenom en betydande mängd viner. Allt eftersom vi är övertygade om att den svenske vinälskaren skulle bli både förvånad och imponerad av vad som sker i detta fascinerande vinland – om man bara provar rätt saker.

Vi har tidigare under hösten lanserat Grosset Wines. Vart viner fortfarande i liten skala finns att hitta i systembolagsbutik.

Nu är det dags för ytterligare två pionjärer inom sina områden att bli tillgängliga för den svenska konsumenten via systembolagets beställningssortiment. By Farr och Giant steps. Men fortsätt håll utkik – det kommer komma mer godsaker under vintern.

By Farr

By Farr är tveklöst en av Australiens mest ”hypade” producenter för tillfället. Lovorden för de senaste årgångarna har duggat tätt och vinerna säljer slut innan release. By Farrs viner är kompromisslösa men kanske inte för sin kraft utan snarare för sin elegans. Geelong är beläget ca 100 km sydväst om Melbourne och är ett utpräglat svalklimat med tempererade dagar och svala nätter. Frukten kommer uteslutande från egna vingårdar och alla viner är vingårdsbetecknade endruvsviner. Jordmånen består av porös röd lerjord över kalksten, samtliga vingårdar är planterade i nord-nordöst läge.

”None of our wines are main stream, they are our expressions of our vineyard, our earth/our tiny piece of dirt and what we like to drink. That’s what we promise to deliver.”

När pappa, Gary och sonen, Nick Farr inte är upptagna med de egna vinerna så ”säsongar” de på Domaine Dujac i Morey-Saint-Denis.

Tillgängligt just nu finns

Shiraz By Farr – Artnr:79991 - 2015 – 399 kr

Chardonnay By Farr – Artnr:76482 - 2015 – 449kr

Sangreal Pinot Noir – Artnr:73089 - 2015 – 499 kr

Tout Pres Pinot Noir - Artnr:71996 – 2015 – 599kr

Farrside Pinot Noir – Artnr:71087 – 2015 - 499kr

Giant Steps

Är inte kända för att producera de dyraste vinerna. Men dock väldigt omtalad för att år efter år leverera otroligt hög kvalitet till ett tillgängligt pris. Phil Sexton grundade vineriet i Yarra Valley 2003 och lovorden och priserna varit många. Den kanske mest prestigefulla omnämningen kommer från Wine & Spirits Magazine US som de senaste tre åren placerat Giant steps på sin topp 100 lista över världens bästa vinerier. Med endast ett undantag (LDR) fokuserar Giant steps på endruvsviner och låter frukten och växtplatsen stå helt i centrum.

Deras arbetsmetoder är enkla att förklara och svårare att efterleva. Helt kompromisslöst 100% handplockad frukt från omsorgsfullt omhändertagna vingårdar. Här används endast naturlig jäst, man pumpar inte vinet utan det förflyttas med hjälpa av tyngdlagen och efterföljs av endast minimal filtrering när så behövs. Allt detta resulterar i mycket uttrycksfulla och personliga viner.

Namnet Giant Steps kommer som en hyllning till John Coltrane berömda album med samma namn.

I Sverige lanseras nu

Giant Steps LDR (Light dry red) – Artnr79284 – 2017 – 199kr