Mer Gaja Barbaresco 2013

Mer Gaja Barbaresco 2013

Det gick snabbt med Gaja Barbaresco 2013. Missade du att få tag i det ikoniska vinet? Misströsta inte, Systembolaget har gjort ett kompletterande inköp. Den 30:e november släpper vi 120 flaskor till!

Gaja Barbaresco 2013 är kanske den mest eleganta årgången som producerats av Gaja de senaste 20 åren! Den påminner om klassiska Piemonteårgångar, sprungna ur en längre, svalare, växtsäsong och en traditionellt sen skörd i slutet av oktober.

Gaja Barbaresco 2013

Art. 95527

Behöver du lite mer Piemonte i ditt liv? Den 2:a december lanserar vi Gaja Sito Moresco 2014, en blend av nebbiolo, merlot och cabernet sauvignon.

Druvorna kommer från sammanlagt 10 hektar vingårdar i Barbaresco, Treiso (Barbaresco) samt Serralunga d’Alba (Barolo). Nebbiolo dominerar både doft och smak men andelen merlot mjukar upp strukturen i vinet och gör det mer tillgängligt i sin ungdom. Andelen cabernet sauvignon bidrar med tät frukt och struktur. Alla tre druvsorter vinifieras separat innan de blandas och sedan lagras i 12 månader på lika delar andra- och tredjegångsanvända ekfat.

Gaja Sito Moresco 2014

Art. 92001

Precis som riktiga italienare måste vi avsluta med en Grappa.

Gaja Grappa di Barbaresco produceras precis som det låter på resterna från Gajas Barbarescoproduktion. Resterna destilleras i en toppmodern anläggning med ambition att bevara så mycket druvkaraktär som möjligt.

Grappa di Barbaresco

559 kr