Hugel i Alsace

Nyheter från Hugel!

Riesling Grossi Laüe 2011 och Pinot Noir Grossi Laüe 2011 lanseras 2 Mars!

Grossi Laüe är lokal dialekt och är Alsaces motsvarighet till Tysklands Grosses Gewächs eller Bourgognes Grand Cru. Kort och gott, vin från de bästa vingårdarna som familjen har att frambringa. Vi är otroligt glada och stolta att äntligen lansera Hugel Grossi Laüe Pinot Noir och Riesling i Sverige!

Riesling Grossi Laüe 2011

Riesling Grossi Laüe kommer från Grand Cru-läget Schoenenburg. Det är en av de verkligt historiska vingårdarna i Alsace och ett läge som tack vare sin branta syd-exponering uteslutande planterats med riesling i generationer. Druvorna skördas för hand och pressas i pneumatiska pressar. Jäsningen tar vid naturligt, enbart med naturlig jäst. Efter vintern genomgår vinet en mycket skonsam filtrering innan det buteljeras och tillåts vila i källaren till dess att vinmakare Marc André Hugel anser att vinet är redo att släppas. Årgång 2011 är aktuell årgång och alltså inte en årgång från arkivet.

Riesling Grossi Laüe 2011 är fortfarande påtagligt ungt med en intensiv fruktighet som drar åt lime, vit persika, vita blommor och mandel. Smaken är mycket koncentrerad, knastertorr och mineralstinn, med precis den friska syran som man förväntar sig av en rielsing i yppersta toppklass. Ett vin att njuta till en pocherad vit fisk, elegantare kycklingrätter eller till ljust kött.

Art. 90307

399kr

Pinot Noir Grossi Laüe 2011

Druvorna hämtas från familjens egna gårdar strax utanför Riquewihr i ett område som kallas Pflostig. Vingården planterades redan 1966 och rankorna har redan nått en ansenlig ålder som borgar för kvalitet. Druvorna avstjälkas till 100% , krossas lätt och macererar i ca två veckor med regelbunden pigeage. Därefter lagras vinet ca 10 månader på franska barriquer innan det slutligen buteljeras. Vinet släpps precis som Riesling Grossi Laüe först när Marc-André tycker att vinet är drickmoget.

Pinot Noir Grossi Laüe 2011 är en otroligt elegant tolkning av en Alsace-pinot noir, där fokus ligger på syra och mineralitet snarare än kraft och struktur. Doften är sinnebilden av en pinot noir i toppskiktet med toner av hallon, jordgubbar och körsbär och en blommighet som drar åt rosor och viol. Smaken är välbalanserad med frisk syra och mjuka men närvarande tanniner. Servera vid 16 grader till rätter av fågel, vit fisk med smakrika tilbehör, eller till elegantare rätter av mittemellan.

Art. 90382

299kr