Tillfällig Lansering 13/10: Gaja Sito Moresco

Tillfällig Lansering 13/10: Gaja Sito Moresco

Gaja Sito Moresco 2021 (92645) 419kr

Sito Moresco är en blend på nebbiolo och barbera och ger ett komplext och smakrikt vin med toner av körsbär, kakao, skogshallon, rosor, tranbär och nypon med en lång eftersmak av balanserade ektoner och tobak.

Druvorna till detta Langhe DOP vin kommer från byarna Barbaresco, Treiso (Barbaresco) och Serralunga d’Alba (Barolo) fördelat på 60% nebbiolo och 40% barbera. Druvorna jäser separat och blandas innan de får ligga på ekfat i 12 månader.

"Ett vin som klockar in med rik och omedelbar känsla i vardagens vinbestyr." - Livets Goda, 93LGP

4380 flaskor Gaja Sito Moresco 2021 (92645) 419kr lanseras 13/10 i Systembolaget tillfälliga sortiment och finns tillgänglig i vissa butiker samt för beställning online under begränsad tid

Gaja

Angelo Gaja, husets nuvarande och fjärde generationens ägare, är tveklöst en av världens mest kända vinprofiler. Angelo Gaja är ansvarig för en stor del av utvecklingen så som att lagra vinerna på franska barriquer, plantera Cabernet Sauvignon, Chardonnay och Sauvignon Blanc i familjens vingårdar. Något som har lett flera av världens högst ansedda vinskribenter att ge Gaja toppbetyg och lovord.

Wine Spectator - "perhaps the finest Italian wines ever made".