Tillfällig lansering 13/10: Pfitscher Pinot Nero Riserva Matan 2020

Tillfällig lansering 13/10: Pfitscher Pinot Nero Riserva Matan 2020

Pinot Nero Matan växer i de finaste områdena i Montagna. Det ger ett vin som är välstrukturerat, med en påtaglig elegans och rikt på aromatiska nyanser. De höga temperaturskillnaderna mellan dag och natt under mognadssäsongen ger detta kraftfullt, mörkröda vin en mogen och fruktdriven karaktär.

360 flaskor Pfitscher Pinot Nero Riserva Matan 2020 (399 kr artnr. 92680) lanseras 13 oktober i Systembolagets tillfälliga sortiment och finns tillgänglig för beställning online under en begränsad tid.

Pfitscher

Tre generationer lever, arbetar och producerar vin tillsammans hos Tenuta Pfitscher. Det familjedrivna vineriet är beläget i den lilla byn Montagna strax söder om Bolzano i Alto Adige och grundades 1861. Familjen producerar genuina bergs-viner där erfarenhet möter innovation. Klaus Pfitscher befäste sina progressiva idéer när han studerade de olika jordmånstyperna bland dess svindlande höga branter och berg för att kunna uttrycka denna unika terroir genom vinerna. Klaus har idag hjälp av sina barn, den sjunde generationen Pfitscher’s för att ta framgångssagan vidare. Hela familjen är delaktiga i att driva Pfitscher framåt, samtidigt som rötterna är djupt kopplade till den 160 åriga traditionen av att producera hållbara viner med Sydtyrolsk identitet.