Tillfällig lansering 17/11: Heinrich Leithaberg Chardonnay, 2022

Tillfällig lansering 17/11: Heinrich Leithaberg Chardonnay, 2022

Paret Gernot och Heike Heinrich tog över Gernots familjs småskaliga vinproduktion 1985 och har sedan dess haft som tydlig målsättning att skapa viner av hög kvalitet. Gernots fasta övertygelse är att ett fantastiskt vin alltid ska ge eko av den terroir från var det härstammar. Detta nås bäst genom att vinstockarna står i en miljö med stor biologisk mångfald där allt verkar i symbios tillsammans med naturen. Regionen Leithaberg ligger 5 mil sydost om Wien och omfattar cirka 3 500 hektar vinodlingar, belägna vid foten av berget med samma namn, Burgenland. Jordmånen består av fossilrik kalksten, sandsten och skiffer.

1800 flaskor Heinrich Leithaberg Chardonnay, 2022 (art. 94364, 199 kr) lanseras 17 november i Systembolagets tillfälliga sortiment och finns tillgänglig för beställning online under en begränsad tid.

Leithaberg Chardonnay är veganvänligt och odlas helt enligt biodynamiska principer. Druvorna skördades för hand och vinifieringen skedde utan tillsatt jäst. Efter avslutad jäsning fick vinet vila sju månader tillsammans med jästfällningen. Smaken är fruktig och nyanserad med inslag av äpplen, nötter, gula plommon, brynt smör, kryddor, vanilj, grillad citron och avslutas med en balanserad fatkaraktär. Serveras gärna till smakrika rätter av fisk eller till rätter av ljust kött.