Tillfällig lansering 17/11: Kristinus  Liquid Sundowner, 2022

Tillfällig lansering 17/11: Kristinus Liquid Sundowner, 2022

Kristinus Borbirtok ligger utanför Budapest i Ungern, 10 kilometer från sydvästra stranden av Balatonsjön nära Slovenien och Österrike. Odlingarna drivs biodynamiskt sedan 2018, vilket innebär att man behandlar vinstockarna och den omgivande miljön som en helhet. Den biologiska mångfalden är avgörande i detta system, där varje levande organism och mikroorganism spelar en nyckelroll på sin nivå. I gården hjälper korna Gisi och Goldi till att hålla marken frisk och är en av grundstenarna till vineriets holistiska och biodynamiska jordbruk. Man strävar efter så lite mänsklig påverkan som möjligt.

1200 flaskor Kristinus Liquid Sundowner (art. 92021, 199 kr) lanseras 17/11 i Systembolaget tillfälliga sortiment och finns tillgänglig i vissa butiker samt för beställning online under begränsad tid.

Druvorna till Kristinus Liquid Sundowner är handplockade och är en blend av tramini, olaszrizling, szürkebarát och chardonnay. Musten har spontanjäst tillsammans med skalet i amforor samt i gamla ekfat. Vinet är ett orangevin, alltså ett vin som tillverkas av gröna druvor, men vinifieras som ett rött vin med en tids skalkontakt. Smaken är kryddig med en liten strävhet, inslag av torkade äpplen, halm, hjortron, kryddor, nötter, rönnbär och apelsinskal. Serveras vid 10-12°C till smakrika vegetariska rätter eller till rätter av ljust kött.

"Intuition, instinkt och respekt blandat med professionalism, hantverksförmåga och erfarenhet - det är vad jordbruk och vinframställning betyder för oss."