Tillfällig lansering 22/3: Fox Run  Riesling 2021

Tillfällig lansering 22/3: Fox Run Riesling 2021

Fox Run Riesling 2021
2021 var en säsong utan dess like med. Rekordregn hela sommaren och hösten, tillsammans med en enorm skörd, gjorde att vinstockarna kämpade för att druvorna skulle mogna. Vingårdsbesättningen var tvungen att arbeta hårt för att behålla druvorna friska och lyckades till slut. Vinmakarna höll sig minst sagt sysselsatta och kan nu intyga att kvaliteten är otroligt hög på vinerna från denna årgång. Vingården är belägen på en ler-och kalkrik jordmån vilket ger en extra dimension av komplexitet till det färdiga vinet. Skörden startades tidigt på morgonen för att de skulle kunna säkerställa att druvorna anlände till vingården vid en låg temperatur. Druvorna krossades sedan försiktigt och pressades innan jäsningen genomfördes vid måttliga temperaturer och med tre olika jäststammar. Vinerna kyldes sedan ner precis innan de blev helt torra för att lämna en liten restsötma i vinet.

Toner av fyllig citrus tillsammans med citrongräs och limeskal finns i detta fruktdrivna vin. Smaken är perfekt balanserad med en fokuserad finish. Krispigheten gör denna Riesling otroligt mångsidig.

"We are extremely proud of this zesty aromatic dry Riesling. It is a classic example of the style of wine that has made the Finger Lakes world famous."

3600 flaskor Fox Run Riesling 2021 (art. 94173, 229 kr) lanseras 22 mars i Systembolagets tillfälliga sortiment och finns tillgänglig i butik och för beställning online under begränsad tid.

Fox Run Vineyards
För mer än ett sekel sedan var Fox Run en mjölkgård och de första vinstockarna planterades först 1984. 1990 omvandlade grundarna Larry och Adele Wildrick mjölkgården till ett vineri. 1994 köpte Scott Osborn och hans första affärspartner Andy Hale vingården av paret Wildricks. Med 50 hektar vingårdar som vetter mot öster på glaciala jordar, producerar Fox Run Vineyards ett anmärkningsvärt utbud av egendomsviner i begränsat antal. Sedan dess har Scott arbetat nära vinmakarna, vars filosofi är ett vetenskapsbaserat och rationalistiskt förhållningssätt till vinframställning. Teamet strävar efter att uppnå ett kreativt uttryck för varje druvsort, vilket ger Fox Run ett överflöd av läckra och uppfriskande viner. Detta skulle inte vara möjligt utan skickligheten hos vingårdschefen John Kaiser som arbetat på Fox Run sedan 1984, och utan bidrag från assisterande vinmakare, Ashley McCaffrey.