Tillfällig lansering 3 maj: Loimer Extra Brut Reserve NV

Tillfällig lansering 3 maj: Loimer Extra Brut Reserve NV

Loimer Extra Brut Reserve NV
Loimers mousserande vin gjort på traditionell metod, "Extra Brut" har sitt ursprung från vingårdar belägna i Langenlois och Gumpoldskirchen (Niederösterriech) och har producerats enligt de biodynamiska riktlinjerna från de österrikiska vinodlarnas förening Respekt. Druvorna zweigelt, pinot noir, pinot blanc och chardonnay är handskördade och pressas i hela klasar. Jäsningen sker naturligt och vinet ligger sedan i kontakt med jästfällningen under hela åtta månader. Därefter sker den andra jäsningen på flaska där vinet vilar ytterligare 27 månader innan degorgering.

5400 flaskor Loimer Extra Brut Reserve NV (90232) 209kr
lanseras i Systembolaget tillfälliga sortiment 3 maj och finns tillgänglig i vissa butiker samt för beställning online under begränsad tid.

Weingut Loimer
Det tog inte lång tid för Fred Loimer att inse att han skulle följa sin fars fotspår som vinmakare men på sina egna villkor. I början av 1990-talet rörde Fred upp en storm i Langenlois, då han i sin jakt på innovation fyllde Österrikes stolthet, grüner veltliner, i barrique och var nöjd med den robusta trätonen. Detta var verkligen inte något man gjorde som en medlem av en traditionell vinodlingsfamilj från Langenlois. Fred tog över vingården 1997 och Loimer har fortsatt att producera sin ikoniska stil med glädje och balans på gommen. Nu strävar Fred efter innovation och kvalitet genom biodynamiska och naturliga viner. Dessa viner var helt annorlunda än de ”utjämnade” viner som hade blivit berövade på sin individualitet genom för mycket teknikaliteter vid vinframställning, dessa viner gjordes med största respekt för uttrycket för årgång och terroir. Han gav sina naturliga viner etiketten "mit Achtung!" - vilket betyder "med respekt!". Så - ingen kunde säga att han inte hade blivit varnad.