Tillfällig Lansering 3/11: Monteraponi Chianti Classico 2021

Tillfällig Lansering 3/11: Monteraponi Chianti Classico 2021

Tillfällig lansering 3/11 Monteraponi Chianti Classico 2021

Monteraponi Chianti Classico 2021 (artikelnummer 93399, 209 kr)

Monteraponi Chianti Classico är gjort på 95% sangiovese och 5% canaiolo och ligger 16 månader på stora slavonska och franska ekfat och ytterligare 1 månad på cementtank innan buteljering. Vinet är nyanserad och elegant med kryddiga toner och tydlig fatkaraktär. Monteraponi Chianti Classico har toner av mörka bär med inslag av körsbär, plommon, jordgubbar, salvia, viol, kaffe och ceder. Vinet är både fylligt och smakrikt med mjuka tanniner och lång eftersmak. Dricks med fördel nu, men går även med fördel att spara 5-10 år.

7200 flaskor Monteraponi Chianti Classico 2021 (artikelnummer 93399, 209 kr) lanseras 3 november i Systembolagets tillfälliga sortiment och finns tillgänglig för beställning online under en begränsad tid.

Monteraponi

Monteraponi ligger strax utanför Radda i Chianti. Gården har anor från 900-talet då den tillhörde Greve Ugo, guvernören i Toscana. Efter år av förfall så förvärvades Monteraponi 1973 av familjen Braganti och var då endast tänkt som en investering. Michele Braganti hade dock andra planer och började successivt att rusta upp Monteraponi och producera vin. Tvärtemot rådande trender så ville Michele producera vin av högsta kvalitet på klassiskt vis.

Vingården sträcker sig över ett område på 200 hektar i en naturlig amfiteater, som är exponerad i söder och skyddad från nordanvindarna. Vingårdarna är utspridda över 12 hektar, olivträden över 8 hektar, medan den återstående ytan är täckt av höga, gamla ekar och kastanjeträd som omger och isolerar vingården från omvärlden. Allt jordbruk är ekologiskt.

Betyg: 6 av 6 från Anders Melldén på Svenska Dagbladet
"Oj, detta är så gott – med frisk sangiovesefrukt som liknar körsbär, pomerans och örter i en stil som inte är maffig, snarare elegant tack vare vingårdens höga läge närmare 500 meter över havet. Häll upp vid ungefär 16 grader till en viltgryta med nedkokade körsbärstomater och gnocchi som tillbehör."