Tillfällig lansering 8/12: Raventós i Blanc De La Finca 2020

Tillfällig lansering 8/12: Raventós i Blanc De La Finca 2020

De La Finca 2020

2020 gav mycket låg produktionsskörd på grund av kraftiga regn och starka stormar. Trots svårigheter med väder och vind visade druvorna bra balans, bra samspel och mycket bra syra. De la Finca består av 60% xarel-lo med vinstockar på över 50 år, 30% macabeo och 10% parellada med en ålder på över 30 år. Den biodynamiskt odlade vingården Vinya dela Fòssils har en jordmån som härstammar från gammal havsbotten och är rik på fossiler. Denna unika jordmån ger vinet en lätt salt ton och påminner om mineraliteten i Chablis, men på sitt eget unika sätt. Druvorna är skördade för hand och pressas varsamt under lågt tryck. Varje druvsort jäser för sig i ståltankar under temperaturkontrollerade förhållanden. Därefter sker den andra jäsningen på flaska helt utan dosage och lagras sedan minst 30 månader på sin jästfällning. Smaken är fruktig, något utvecklad och mycket frisk med inslag av gröna äpplen, rostat bröd, marsipan, vit choklad, ananas, grillad citron och en lång eftersmak av rökiga mineraltoner.

"Despite this, in 2020 we will make little, but excellent wine; The scarcity of this vintage and the good quality of the wines may make it
become the most sought-after vintage!" - Pepe Raventós

4200 flaskor Raventós i Blanc De la Finca 2020 (art 92634) 229kr lanseras 8/12 i Systembolaget tillfälliga sortiment och finns tillgänglig i vissa butiker samt för beställning online under begränsad tid.

Raventós i Blanc

Raventós i Blanc är en vingård med en av de längsta dokumenterade vinodlingstraditionerna i världen. Familjegården där vinerna nu produceras har tillhört familjen Raventós sedan 1497. Idag drivs vingården av Pepe Raventós, som representerar den tjugoförsta generationen av familjen. Raventós i Blanc använder sig av biodynamiska vinodlingsmetoder och kärnan i deras produktionsfilosofi är att det finns en balans mellan människa och natur. Med så lång erfarenhet har de lärt sig att arbeta effektivt i vingårdarna med respekt för traditionella produktionsmetoder och biosynergier. Det innebär att gården drivs ekologiskt med anpassning efter vingården, jordmånen, klimatet och vinstockarna.