Tillfällig lansering 8/3 Metis Sauvignon Blanc

Tillfällig lansering 8/3 Metis Sauvignon Blanc

Metis Sauvignon Blanc 2019

Vinifieringen skedde utan tillsatt jäst. Nyanserad, fruktig, något aromatisk, mycket frisk smak med inslag av fat, gula päron, kiwi, svartvinbärsblad, passionsfrukt, färska örter, nektarin, gröna äpplen och grillad citron. Serveras vid 8-10°C till vegetariskt eller till rätter av fisk eller kyckling.

1200 flaskor av Metis Sauvignon Blanc (art. 94281, 199 kr) lanseras den 8 mars i Systembolagets tillfälliga sortiment och finns tillgänglig i vissa butiker samt för beställning online under en begränsad tid.

Klein Konstantia

Klein Constantia grundades i Constantia, Sydafrika, 1685 av den nederländske guvernören Simon vad der Stel. De första vingårdarna anlades i området i slutet av 1600-talet. Idag omfattar egendomen totalt 146 hektar, varav 22 hektar utgörs av skogen Grootbos. Metis Sauvignon Blanc har tagits fram i ett samarbete med franska vinproducenten Pascal Jolivet från Sancerre i Loiredalen. Etiketten pryds också av en hybrid av Sydafrikas och Frankrikes nationalblommor - en iris och en protea.