Tillfällig lansering: Alegre Valgañón Laderas de Obarenia 2021

Tillfällig lansering: Alegre Valgañón Laderas de Obarenia 2021

Laderas de Obarenia betyder "foten av Obarenesberget" och är ett mindre känt område som är ursprunget till flera historiska viner från Rioja. Alegre Valgañón Laderas de Obarenia 2021 är en blend på 70% tempranillo och 30% garnacha och tillverkas i begränsad produktion. Vinet har en nyanserad, fruktig smak med inslag av fat, mörka körsbär, viol, jordgubbar, sandelträ, blåbär, skogshallon, peppar och lagerblad.

Druvorna i denna blend kommer från flera olika områden, Montes obarenes samt byarna Fonzaleche, Sajazarra, och Haro i La Rioja. Efter att man under skörden har valt ut de bästa druvorna så lämnar man en del av dem med stjälkarna kvar i vinifieringen. Vinet lagras i 18 månader i amforor, ekfat och foudres i olika storlekar och ålder.

6000 flaskor Alegre Valgañón Laderas de Obarenia (95008, 249 kr) lanseras 10/11 i Systembolaget tillfälliga sortiment och finns tillgänglig i vissa butiker samt för beställning online under begränsad tid.

Bodegas Alegre Valgañón är ett litet hantverksvineri som grundades 2010 av det gifta paret Eva Valgañón och Oscar Alegre. Varken Eva eller Oscar kommer från familjer med rötter i vinvärlden, men är båda utbildade enologer och började göra vin år 2014. Egendomen ligger i Sajazarra i Rioja Alta. Här finner de den jordmån som passar stilen de vill ta vara på, en modern tolkning och elegantare version av det traditionella Rioja vi är vana vid. Fortfarande med stor respekt till historien men med ett nytänk som går hand i hand med parets filosofi. Eva och Oscar äger några hektar vingårdar men de köper in större delen av druvorna från vinodlande vänner. De utgår från ett gammalt garage som är ombyggt till vineri och har stora planer att expandera i närområdet, men utan att verksamheten blir industriell.