Foto: Livets Goda

Tillfällig Lansering: Allegrini La Poja 2016

Allegrini La Poja 2016

Vingården La Poja är 2,65 hektar, formad som en triangel ligger den högst upp på den ca 500 meter höga berget. När Giovanni Allegrini planterade vingården år 1979 var det med noga studerande han valde denna kalkstensrika jordmån för just Corvina, tätt planterad och istället för de traditionella Amarone druvorna. Giovanni fortsatte att utmana traditionerna då han valde att använda dubbel guyot uppbindning som visat sig ge mer färg och koncentration. Detta ledde också till att man slutade använda sig av appassimento metoden då man lyckades få styrka, rikedom och typicitet på andra sätt. Något som kännetecknar La Poja idag.

La Poja 2016 är ett djupt intensivt fruktigt vin. Det förkroppsligar maximal finess gjord på Graspo Rosso klonen av Corvina. På näsan hittar vi mogna körsbär, vitpeppar, toner av balsamico och tobak. Fruktigheten kommer igen i smaken där björnbäroch körsbär skymtas. Ekfatskaraktären är väl integrerad tillsammans med frukten, lakrits, vanilj, tobak ger vinet en lager på lager effekt. La Poja är en utmärkt kompanjon till ugnsrostat kött, vilt och lagrade ostar. Toppa maten med svart eller vit tryffel för att matcha med vinet. Servera vid 16-18 grader efter dekantering i ca 1 timme innan för maximal njutning. Vinet har en lång lagringsduglighet och klarar upp till 20 år i källaren.

100% corvina veronese och Allegrini har verkligen med detta vin under lång tid, visat hur väl druvan kan stå för sig själv i ett vin. Det är ren lång procedur innan vinet hittar till våra glas, lagring 20 månader i nya franska Allierfat, och sedan åtta månader i slavonska ekfat för att slutligen efter det få nära ett års vila i butelj. Väl i glasen strålar vinet på ett ytterst attraktivt vis i de örtvegetala och druvkryddiga vindarna. Körsbärsfruktigheten som har lätta svarta vinbärsdrag, blommar i full vigör och bär på en mogen vitalitet och mineralisk renhet, det är både distinkt och karesserande i samma gomspår. Det ligger en snygg syrlig fräschör och årgången ger vinet rätt balans och transparens i det mer rödbäriga sinnet. Bra fruktlängd i avslut och en fin årgång av vinet. - Livets Goda, 94 LGP

Aromas of cassis, camphor, French oak and blue flowers form the expressive nose. Full-bodied and elegantly structured, the smooth, delicious palate doles out succulent Morello cherry, spiced blueberry, licorice and tobacco. It's well-balanced, with taut, refined tannins and fresh acidity.  Wine Enthusiast, 95 pts

95 James Suckling

300fl Allegrini La Poja 2016 (art 92857) 699kr lanseras idag i Systembolaget tillfälliga sortiment och finns tillgänglig i vissa butiker samt för beställning online under begränsad tid.

Allegrini

Familjen Allegrini har ett historiskt arv av spetskompetens av vinframställning i Valpolciella och fortsätter producera kvalitetsviner genom innovativa metoder. Med mer än sex generationers vinodling i Veneto och oföränderlig fokus på kvalitet fortsätter Marilisa Allegrini och hennes bröder Franco och Walter arvet från sina förfäder. Pappa Giovanni lade, exempelvis, grunden till pionjärskapet med framställning av ”appassimento-metoden” i regionen.

Familjen Allegrinis 120 hektar av vingårdar i hjärtat av Valpolciella Classico omfattar sju olika växtplatser vilka erbjuder ett kolossalt utbud av unika mikroklimat-lägen med jordmåner som understryker potentialen i dessa världsklassviner från området.

Kategorier