Billecart-Salmon Cuvée Elisabeth Salmon 2009

Tillfällig Lansering: Billecart-Salmon Cuvée Elisabeth Salmon 2009

Billecart-Salmon Cuvée Elisabeth Salmon 2009

Denna ikoniska cuvée skapades 1988 som en hyllning till Elisabeth Salmon, en av husets grundare. Cuvée Elisabeth Salmon utmärks för sin strålande rena karaktär, en unik sådan som personifierar Billecart-Salmon ypperligt, och är skapad från de bästa lägena av pinot noir och chardonnay som Billecart-Salmon har att tillgå.

17% av vinet jäses och lagras i 15-åriga ekfat, och frukten skördas från 76% Grand crus och 24% Premier crus. Fördelningenär 55% pinot noir från Montagne de Reims och Grande Vallée de la Marne och 45% chardonnay från Côtes des Blancs. 10% av pinotfrukten vinifieras som rött vin och druvorna har sin hemvist i Valofroy, en vingård i Mareuil-sur-Aÿ.

Den intensiva laxrosa färgen har inslag av koppartoner som skimrar i ljuset. På doften hittar vi citronskal, rödavinbärsgelé, intensiva björnbär och vildhallon med en nyans av krydda. Vinet har en välbalanserad,fyllig kropp med mångdimensionellt djup med toner av mandarin, blodapelsin, vita och röda vinbär, äppelkaka och ett långt mineralfyllt avslut. Passar utmärkt till mat som skaldjur, i synnerhet havskräftor men kan även lagras i källaren under många år framöver.

98 -DECANTER -NOVEMBER2022

98 -JAMES SUCKLING -JUNI2022

96-WINE ADVOCATE –AUGUSTI 2022

18/20 –JANCIS ROBINSON

120fl Billecart-Salmon Cuvée Elisabeth Salmon 2009 (92990) 1599kr lanseras 11 maj i Systembolagets tillfälliga sortiment och finns tillgänglig för beställning online under begränsad tid.

Billecart-Salmon

Billecart-Salmon, grundat 1818 av Nicolas François Billecart och Elisabeth Salmon i byn Mareuil-sur-Aÿ, drivs idag av den 8:e generationen Billecart. Det är ett familjeföretag från början, där brodern Louis Salmon tidigt blev involverad som önolog och i skapandet av vinerna. Både Louis och Elisabeth har idag cuvéer uppkallade efter sig.

Under de 200 år som Billecart-Salmon har producerat bejublade viner så har man varit pionjärer i att kylstabilisera vinerna och jobbar fortfarande hårt för att undvika oxidation i alla steg av produktionen. Man vill att det färdiga vinet ska innehålla så mycket som möjligt av druvornas fina frukt och elegans!

Vinerna jäser mestadels i små, rostfria tankar à 4700 L istället för större dito, vilket ger Billecart-Salmon möjlighet att vinifiera alla druvor och vingårdar separat. Utöver detta jäser man också vid en lägre temperatur för att få en långsammare, mer försiktig process. Därefter kan bästa möjliga blend skapas utifrån årets förutsättningar.