Bodegas Alegre Valgañon

Tillfällig Lansering: Bodegas Alegre Valgañon Tinto 2020

Bodegas Alegre Valgañon Tinto 2020

Alegre Valgañon är ett litet hantverksvineri beläget i den lilla byn Sajazarra, Rioja. Vinet Alegre Valgañon Tinto 2020 görs av paret Oscar och Eva med 75% tempranillo, 20% garnacha och 5% viura i ett minst sagt hantverksmässigt utförande. Efter man har valt ut de bästa druvorna och skördat dem med hjälp av små grunda korgar lämnar dem en del av druvorna med stjälkarna kvar i vinifieringen. Vidare så spontanjäser och macereras vinet med daglig omröring. När vinet har jäst klart så lagras det 16 månader i franska barriquer och foudres med blandad ålder.

Tempranillo druvorna kommer från vingårdar närmare Sierra Cantabria och influeras av ett svalare klimat, garnacha druvorna skördas från gamla vinstockar i närheten av Najerilla, La Rioja. Druvorna odlas på minst 600 meter över havet vilket håller vinerna naturligt friska och eleganta i stilen.

Vinet har en aromatisk intensitet med röda bär och elegant fruktighet. Frisk syra med silkeslena men ändå tydliga tanniner. Frukten och ekfatskaraktären lever i symbios och kompletterar varandra på ett finessrikt sätt. Ett vin med spänning och känsla att avnjutas direkt, för den som tål vänta klarar vinet även många års lagring.

3000fl Bodegas Alegre Valgañon Tinto 2020 (90362) 179 kr lanseras i Systembolaget tillfälliga sortiment den 7 juli och finns tillgänglig i vissa butiker samt för beställning online under begränsad tid.

Bodegas Alegre Valgañon

Efter många år bredvid Spaniens mest välkända vinprofiler så som Alvaro Palacios och Telmo Rodriguez väljer Oscar Alegre att slå sig ner i Sajazarra, La Rioja tillsammans med sin fru Eva Valgañon för att starta sitt eget boutique vineri. Här finner han den jordmån som passar stilen han vill ta vara på, en modern tolkning och elegantare version av det traditionella Rioja vi är vana vid. Fortfarande med stor respekt till historien men med ett nytänk som går hand i hand med parets filosofi. Oscar har idag omvandlat ett gammalt garage till vineri och har stora planer för att expandera i närområdet, men han vill inte bli industriell, några hektar vinodlingar är allt han behöver och med hjälp av gamla vänner köper han in frukt till sina två instegsviner med extremt noggrann selektering och spårbarhet av ursprunget. Det här är Spaniens klarast lysande stjärna som producerar makalöst bra viner med hög kvalitet och känsla för adressen.