Bouchard Père & Fils Les Caillerets Volnay 1er Cru 2019

Tillfällig Lansering: Bouchard Père & Fils Les Caillerets Ancienne Cuvée Carnot Domaine Volnay 1er Cru 2019

Bouchard Père & Fils Les Caillerets Volnay 1er Cru 2019

Det gamla talesättet säger, “den som inte har några vinstockar i Caillerets, den förstår inte Volnays sanna värde”. Med tilläggsnamnet ”Tête de Cuvée” från 1855 års klassificering av Dr. Lavalle är den här appellationen ett alldeles ypperligt exempel på finesse, elegans och grace. De exceptionella 3.76 hektar som ägs av Bouchard Père & Fils har sedan husets grundande år 1775 haft en speciell betydelse, och de ursprungliga ägarna från familjen Carnot nämns alltjämt på etiketten, ”Ancienne Cuvée Carnot”. Den historiska vingårdens jordmån består av kalksten och lera, med en sydöstlig exponering mot solen.

Den känsliga pinot noir-druvan handskördas i hela klasar och sorteras noggrant redan i vingården. Därefter avstjälkas en del av klasarna och druvorna pressas varsamt på sin must. Jäsningen sker i förhållandevis små behållare, under 15 till 20 dagars tid, och sedan låter man det nya vinet mogna i en blandning av äldre och nya ekfat under 12-14 månader. Proportionen ny ek varierar mellan 30-40% beroende på årgången.

Les Caillerets Volnay Premier Cru 2019 har en uttrycksfull och tydlig doft av mogna körsbär, violer, kryddor och fat, tillsammans med en tät, rik textur som visar på vinets raffinerade karaktär. Smaken är lång med en mogen frukt som balanserar den fina strukturen. Det är ett typexempel på appellationen Volnays omtalade elegans och stil.

James Suckling - 95

WineSpectator - 93

Wine Advocate - 93

Decanter – 93

240fl Bouchard Père & Fils Les Caillerets Ancienne Cuvée Carnot Domaine Volnay 1er Cru 2019 (9427101) 729kr lanseras idag i Systembolaget tillfälliga sortiment och finns tillgänglig i vissa butiker samt för beställning online under begränsad tid.

Bouchard Père & Fils

Bouchard Père & Fils har varit en ikon I Bourgogne sedan 1731, och vinhusets rika historia är byggd på många år av tålmodigt och skickligt arbete med familjens ojämförliga samling av vingårdar, med en början vid köpet av Volnay Caillerets år 1775. Bouchard Père & Fils har för nävarande ägor i vingårdarna från Côtes de Nuits till Côtes de Beaune, från Gevrey-Chamberting till Puligny-Montrachet. Mer än två tredjedelar av de totalt 130 hektar som finns i familjens ägo räknas till Premier Cru och Grand Cru, vilka i sig upptar endast 3% av den totala vingårdsarealen i Bourgogne.  Bouchard Père & Fils kombinerar tradition med innovation i sin ständiga strävan att visa upp det bästa från specifika vingårdar och årgångar, viner som helt igenom kan ge prov på Bourgognes berömda terroir.

Kategorier