Nick Farr Foto James Broadway

Tillfällig Lansering: By Farr

Årets lansering av By Farr sker den 4e maj kl 10:00 i Systembolagets webblansering.

Côte Vineyard

De senaste 10 åren har familjen Farr experimenterat med frukten från Côte Vineyard. Idéen bakom denna odlingsplats var att reflektera Gary Farrs kunskap och erfarenhet som han över så många år har samlat på sig och finjusterat. Under dessa år har han format Geelong både i vinkällaren men framför allt i vingården. Här planteras chardonnay och pinot noir med en hög densitet på en utsatt “côte”. Dessa sluttningar vetter mot norr, nordöst och öst som kommit att bli ryggraden för Farrs framgångssaga de senaste decennierna. Allt i Côte Vineyard är skräddarsytt efter vad Gary lärt sig under sina makalösa 40 år i Geelong, från de välvalda klonerna, rotsystemen, beskärningen och selekteringen. Côte Vineyard är en hommage till vad Gary medfört, inte bara i regionen utan till hela Australien och druvorna chardonnay och pinot noir.

By Farr Côte Vineyard GC Chardonnay

‘GC’ i GC chardonnay är en förkortning av Gary Charles och inte ‘Grand Cru’ som många tror. Årgång 2021 har toner av citrus, äpplen, stjärnfrukt, och brynt smör. Druvtypiskt med ett extremt långt avslut där mineraliteten skiner igenom.

By Farr Côte Vineyard GC Chardonnay 2021 (art.92194, 649kr) lanseras i Systembolaget tillfälliga sortiment och finns tillgänglig i vissa butiker samt för beställning online under begränsad tid

By Farr RP Côte Vineyard Pinot Noir

Precis som att GC är en hommage till Gary Charles är Côte Vineyard RP pinot noir en hyllning till ännu en nyckelperson i Farr-familjen, Robyn Pamela, familjens matriark. Utöver att ha stöttat Gary så har Robyn vart delaktig i vingårdsarbetet där hon planterat de första vinrankorna, bearbetat jordmånen med traktor, fyllt ekfaten och krossat druvor innan jäsningen mitt i natten. Årgång 2020 är uttrycksfull och elegant, med smak av viol, körsbär, lingon, torkade örter med ett långt och silkeslent avslut.

By Farr RP Côte Vineyard Pinot Noir 2020 (art.92238, 649kr) lanseras i Systembolaget tillfälliga sortiment 4 maj och finns tillgänglig i vissa butiker samt för beställning online under begränsad tid

By Farr Chardonnay 2021

By Farrs instegschardonnay som kommer från samma plats som Sangreal pinot noir - sammansatt av röd jord över kalksten - och planterades 1994. Kalkstenen på denna plats exponeras inte på ytan som på andra platser utan börjar 20 till 30 cm under ytan, till djupet av vinstockarnas rotzon. Druvorna pressas som hela klasar och jäser långsamt och svalt i två månader. Vinet lagras därefter på ek i 11 månader.

By Farr Chardonnay 2021 (art.92227, 529kr) lanseras i Systembolaget tillfälliga sortiment 4 maj och finns tillgänglig i vissa butiker samt för beställning online under begränsad tid

By Farr Viognier 2021

By Farr Viognier kommer från två olika vingårdar- en med röd jord över kalksten och den andra med den järnrika "ironstone". Druvorna jäser långsamt och svalt i två månader. Vinet lagras därefter på flaska i 11 månader. By Farr Viognier är ett mjukt och fint vin med uttrycksfulla smaker av persika och aprikos, lång och elegant eftersmak med en nyans av ingefära.

By Farr Viognier 2021 (art.92105 ,499kr) lanseras i Systembolaget tillfälliga sortiment 4 maj och finns tillgänglig i vissa butiker samt för beställning online under begränsad tid

By Farr

By Farrs viner är kompromisslösa, kanske inte för sin kraft utan snarare för sin elegans. Geelong är beläget ca 100 km sydväst om Melbourne och är ett utpräglat svalklimat med tempererade dagar och svala nätter. Frukten kommer uteslutande från egna vingårdar och alla viner är vingårdsbetecknade endruvsviner.

”None of our wines are main stream, they are our expressions of our vineyard, our earth/our tiny piece of dirt and what we like to drink. That’s what we promise to deliver.” -Nick Farr