Foto Livets Goda

Tillfällig Lansering: Gaja Barbaresco 2018

Angelo Gaja är tveklöst Italiens mest kända och dynamiska vinpersonlighet. Hans viner har skördat större framgångar och fått fler utmärkelser än något annat italienskt vinhus. Gaja har haft en framträdande roll i moderniseringen av Piemonte genom införandet av allt från temperaturkontrollerade rostfria jäskärl, kortare macerationer och jäsningar och de mindre franska barriquerna möttes först av stor skepsis.

De stora och viktigaste förändringarna skedde i vingårdarna. Angelo började plantera med högre densitet, introducerade ”green harvest”, skördade aningen senare, allt för att producera bättre och mer koncentrerad frukt. Bättre frukt innebar även mer tanniner, vilket i sin tur krävde mer syre under vinifieringen. Valet av storlek på fat handlar mer om att tämja druvan Nebbiolos naturligt tuffa tanniner än att krydda vinet med ek. Vinerna lagras endast på franska fat under de första tolv månader, andelen ny ek begränsas till omkring 20%, därefter slutlagras vinet på större neutrala ekliggare under ytterligare minst tolv månader.

Druvorna till Gaja 2018 Barbaresco DOCG kommer från 8 vingårdar i Barbaresco med vinstockar som har en genomsnittlig ålder av 40 år. Kvalitetssäkrningen i vingårdarna liknar inget vi sett under våra resor i vinvärlden. Trots att det inte framgår så är all odling ekologisk. Gaja har över 70 heltidsanställda vingårdsarbetare, en per 1,4 ha!

På grund av hagelstormen den 16:e juli som förstörde ett flertal vingårdar som Gaja vanligtvis använder till Barbaresco vinerna, så gjorde man inte enskilda vingårds cru´n Sori San Lorenzo detta år. Enskilda vingårdscruerna Costa Russi och Sori Tildin drabbades dock inte av hagel, men man beslutade ändå att inte göra dessa viner utan använde frukten istället till Barbaresco 2018. Normalt skördas frukt från 14 vingårdar till detta vin, i årgången består blenden av frukt från åtta vingårdar.

Vi har en mycket ståtlig och vacker Barbaresco i årgången, som inte går inte på samma fruktkraft som 2015 eller driv som 2016 utan tar hem det här med en förförisk och subtil vitalitet och ett stort kalkmineraliskt, silkigt drag i tanninerna. Frukten är utsökt elegant aromatisk i sin rödmogna framtoning där körsbär lägger sin del och där det skymmer med mörkmogna hallon, vinbär, viol och lakrits, liksom fint höstiga eldar med nyanserat fuktiga löv och tobak i vindarna. Det stramar vackert här. -  Livets Goda (97LGP)

600fl Gaja Barbaresco 2018 (95783) 1799kr lanseras idag i Systembolaget tillfälliga sortiment och finns tillgänglig i vissa butiker samt för beställning online under begränsad tid