Henriot Millesimé 2008 Magnum

Tillfällig Lansering: Henriot Millesimé 2008 Magnum

Henriot Millesimé 2008 Magnum

"Oerhört elegant och tilltalande" - Anders Enquist, Livets Goda

Henriot Brut Millesimé 2008 är en blandning av tio Premier och Grand Cru-byar och görs alltid med de två druvorna Chardonnay och Pinot Noir. Just årgång 2008 är en blandning med 50 % Chardonnay och 50 % Pinot Noir. Vinet har lagrats nästan 13 år på sin jästfällning och man använder endast 6 gram dosage per liter vilket ger ett friskt och elegant intryck.

"50% Chardonnay 50% Pinot noir. Friskt mineraliskt vin med doftinslag av nötter, choklad, rostat bröd samt grapefrukt. I smaken finns nyskuren honungsmelon, solvarma gula äpplen, mjuka kritiga mineraler, integrerad syra med lång och ung smak. Ingen mognadston alls trots sina 12 år. Klasschampagne från härlig årgång." - BestChampagne.se

"An undramatic, cloud-filled season came right in a late harvest in October. A textbook cool vintage of great ageing potential. The perfect 50/50 balance of mineral-stamped Chardonnay and powerful, masculine Pinot makes this a champagne for patient drinkers, as it will take time to reach its peak. Vibrant acidity is joined by notes of white flowers and that magnificent mineral structure." - Decanter, 96pts

120fl Henriot Millesimé 2008 Magnum (2099kr art.9274001) lanseras 23 februari i Systembolagets tillfälliga sortiment och finns tillgänglig för beställning online under begränsad tid.

Henriot

Champagne Henriot grundades 1808 av Apolline Henriot, men familjen har haft ägor i Champagne sedan 1640. Man odlade bland annat druvor och sålde dessa vidare, och redan 1718 skrev Apollines farbror boken "Manière de cultiver la vigne et de faire le vin en Champagne". Denna beskrivning av hur man bör odla och ta sig an vinmakningen tjänade som inspiration för Apolline och 1808 skapades den första cuvéen, Brut Souverain. Till dags datum ägde man endast Pinot Noir. 1880 gifte sig ättlingen Paul Henriot med en kvinna från Côte des Blancs och ytterligare tre vingårdar med Chardonnay lades till familjens ägor. Tillsammans med de tre vingårdarna Pinot Noir har dessa blivit den ikoniska blenden Enchanteleur och sedermera Cuvée Hemera. Idag drivs Champagne Henriot av åttonde generationen i familjen, Gilles de Larouzière Henriot, och det fortsätter vara ett av få familjeägda champagnehus.