Fornaci Gavi

Tillfällig Lansering: Michele Chiarlo Fornaci Gavi di Gavi 2019

Michele Chiarlo Fornaci Gavi di Gavi 2019

Fornaci är en vingård som består av 100% cortese och 1 hektar vingård i Tassarolo. Den mörka lerrika jordmånen har ett lager med småsten och är naturligt rik på järn som speglar vinets mineralitet. Druvorna skördas för hand sent i september och jäser i tre månader både på ståltank och mindre ekfat i ca 17 grader svalt klimat. Vinet lagras delvis på ståltank men även ekfat under 12 månader där man även behåller jästbädden som präglar vinets komplexa karaktär.

Michele Chiarlo Fornaci produceras endast under mycket bra årgångar, i snitt ett år av tre historiskt.

Vinet har en intensiv och komplex doft där blommiga toner möter grapefrukt, anis och akacia honung. Smaken är fyllig och rik, fortfarande med distinkt syra och fräschör vilket balanserar vinet till perfektion med ett långt avslut. Honungsmelon, persika, nektarin och en kryddig mineralitet. Passar bra till havsabborre, krämiga pastarätter, kyckling och grillade grönsaker och kött.

360fl Michele Chiarlo Fornaci Gavi di Gavi 2019 (299kr, art. 90141) lanseras 7 juli i Systembolagets tillfälliga sortiment och finns tillgänglig för beställning online under begränsad tid.

Michele Chiarlo

Redan år 1958 buteljerade Michele Chiarlo sin första Barolo flaska med endast några hektar stora vingårdar i sin ägo, idag kan man tryggt titta tillbaka på den framgångsrika historien Michele Chiarlo skapat och som sönerna Stefano och Alberto för vidare. Med strax över 110 hektar belägna i Langhe, Monferrato och Gavi producerar dem viner av världsklass från bland annat kända Cru-lägen som Cerequio, Cannubi, Asili och Faset. Det än idag familjeägda företaget har tagit plats som en av Piemontes mest välkända namn och har varit av stor betydelse för områdets framfart sett till kvalitet. Med siktet inställt på framtiden så arbetar man på ett mycket sofistikerat vis sett till hållbarhet och respekt för miljön både i vingårdarna och i vineriet. Att bevara landskapet och människan påverkan på miljön sätts i framkant och faktum är att Michele Chiarlo var en av Italiens första producenter att certifieras enlig VIVA.