La Court

Tillfällig Lansering: Michele Chiarlo I Cipressi Barbera Nizza DOCG 2020

Michele Chiarlo I Cipressi Barbera Nizza DOCG 2020

Nizza DOCG blev till år 2014 och har idag ryktet som den mest kvalitativa regionen att odla druvsorten Barbera i. Vingårdarna inom beteckningen ’Nizza’ ligger i Monferrato området vilket är druvan Barberas historiska hemstad. Michele Chiarlos vingårdar ligger med en sydvästlig exponering mot solen vilket är optimalt för att uppnå bästa möjliga kvalitet. Låga skördeuttag från en ler- och kalkstensrik jordmån med höga halter av magnesium får vinerna att spegla dess terroir på ett mycket elegant sätt. De majestätiska cypressträden planterades på toppen av kullen i mitten av 1900-talet och symboliserar nu ”La Court Estate”. Dessa hyllas av konstnären Giancarlo Ferraris och återfinns även på etiketten av Nizza I Cipressi.

Druvorna till I Cipressi Barbera Nizza DOCG handskördas och pressas varsamt, efter 10-12 dagars macerering jäser vinet på ståltank där den malolaktiska jäsningen tar plats. Vinet lagras sedan på stora franska ekfat i 12 månader följt av 6 månader på flaska innan det är dags för release.

Vinet har en välstrukturerad kropp med harmoniska tanniner och bra syra, ett barbera vin klädd i kungakrona! Inslag av viol, mörka körsbär, skogshallon, kryddig kanel och bergamott. Ett utmärkt val till lufttorkat kött, gräddiga pastarätter (cacio e pepe!) eller risotto.

95pts Wine Enthusiast

93pts Wine Spectator

93pts Falstaff

3600fl Michele Chiarlo I Cipressi Barbera Nizza DOCG 2020 (189kr, art. 95790) lanseras 31 mars i Systembolagets tillfälliga sortiment och finns tillgänglig för beställning online under begränsad tid.

Michele Chiarlo

Redan år 1958 buteljerade Michele Chiarlo sin första Barolo flaska med endast några hektar stora vingårdar i sin ägo, idag kan man tryggt titta tillbaka på den framgångsrika historien Michele Chiarlo skapat och som sönerna Stefano och Alberto för vidare. Med strax över 110 hektar belägna i Langhe, Monferrato och Gavi producerar dem viner av världsklass från bland annat kända Cru-lägen som Cerequio, Cannubi, Asili och Faset. Det än idag familjeägda företaget har tagit plats som en av Piemontes mest välkända namn och har varit av stor betydelse för områdets framfart sett till kvalitet. Med siktet inställt på framtiden så arbetar man på ett mycket sofistikerat vis sett till hållbarhet och respekt för miljön både i vingårdarna och i vineriet. Att bevara landskapet och människan påverkan på miljön sätts i framkant och faktum är att Michele Chiarlo var en av Italiens första producenter att certifieras enlig VIVA.