Foto Livets Goda

Tillfällig Lansering: Michele Chiarlo Rovereto Gavi di Gavi 2021

Michele Chiarlo Rovereto Gavi di Gavi 2021

Den välkända kullen Rovereto har sedan lång tid tillbaka ansetts vara den viktigaste Cru:n för området Gavi. Här är jordmånen naturligt rik på järn och innehåller mycket lera. Med närheten till havet och de kalla vindarna från Apenninerna finns här ett alldeles unikt mikroklimat som gynnar druvsorten cortese.

Michele Chiarlo Rovereto Gavi di Gavi består till 100% av cortese som plockas från de 5 hektar vingårdar från detta historiska vingårdsläge. Genomsnittsåldern på vinrankorna är 25 år och man försöker att minimera antalet klasar per ranka för att få en ökad koncentration och kvalitet. Druvorna skördas för hand för att sedan kallmacereras och jäsa i temperaturkonrollerade förhållanden om 16-18 grader, allt för att bevara den fräscha karaktären från cortese druvan. Innan buteljering lagras vinet i 5 månader på sin jästfällning. Michele Chiarlo Rovereto Gavi di Gavi 2021 har en elegant och smakfull karaktär av gyllengula äpplen, citrus, blommor och mineralitet. Avslutet präglas av en lång fräschör, ett mycket matvänligt vin som passar till sallader, fisk- och skaldjursrätter samt fågel.

"En frisk fläderblommig stenigt kalkmineraliskt spetsad cortese druvfruktighet där snygga huvudridåer av citrus – gul som grön och orange." Livets Goda, 90+ LPG

90pts Robert Parker's Wine Advocate

90pts Wine Enthusiast

1200 Michele Chiarlo Rovereto Gavi di Gavi 2021 (176kr, art. 95305) lanseras 24 mars i Systembolagets tillfälliga sortiment och finns tillgänglig för beställning online under begränsad tid.

Michele Chiarlo

Redan år 1958 buteljerade Michele Chiarlo sin första Barolo flaska med endast några hektar stora vingårdar i sin ägo, idag kan man tryggt titta tillbaka på den framgångsrika historien Michele Chiarlo skapat och som sönerna Stefano och Alberto för vidare. Med strax över 110 hektar belägna i Langhe, Monferrato och Gavi producerar dem viner av världsklass från bland annat kända Cru-lägen som Cerequio, Cannubi, Asili och Faset. Det än idag familjeägda företaget har tagit plats som en av Piemontes mest välkända namn och har varit av stor betydelse för områdets framfart sett till kvalitet. Med siktet inställt på framtiden så arbetar man på ett mycket sofistikerat vis sett till hållbarhet och respekt för miljön både i vingårdarna och i vineriet. Att bevara landskapet och människan påverkan på miljön sätts i framkant och faktum är att Michele Chiarlo var en av Italiens första producenter att certifieras enlig VIVA.