Monte Rosa

Tillfällig Lansering: Proprietà Sperino Rosa del Rosa 2022

Proprietà Sperino Rosa del Rosa 2022

Rosa del Rosa görs på 90% Nebbiolo och 10% Vespolina som odlas i Ormeggio, Castagnola och Belvedere som är beläget inom Lessona på 290-350 meters höjd över havet. Jordmånen i Lessona är unik och härstammar från ett massivt vulkanutbrott ca 280 miljoner år sedan, då täckt av havet och innan formationen av Alperna bildades. Det innebär också att jordmånen har influenser av ett maritimt klimat rikt på mineraler som järn, magnesium, aluminium och zink.

Druvorna som används för att tillverka Rosa del Rosa handplockas, sorteras noggrant och avstjälkas. Sedan pressas druvorna varsamt och macereras i 12 timmar. Efter jäsningen som sker naturligt lagras vinet i 3 månader på jästfällningen i ståltankar vilket bidrar till både struktur och färg.

Proprietà Sperino Rosa del Rosa 2022 är underbart komplex och har en exceptionellt ren fräschör och fin balans mellan fruktigheten och en mer seriösare struktur av tanniner och syra. Persika, körsbär, färska örter, skogshallon, apelsinskal och citrus. Även om detta rosévin är perfekt för sommaren så duger det utmärkt att njuta av året runt till många olika typer av mat.

1500fl Proprietà Sperino Rosa del Rosa 2022 (9036401) 199kr lanseras idag i Systembolaget tillfälliga sortiment och finns tillgänglig för beställning online under begränsad tid.

Proprietà Sperino

År 1999 lade sonen Luca och pappa Paolo de Marchi grunden för att rusta upp den gamla familjeegendomen i Lessona. Med målet att hedra de nästintill bortglömda, och legendariska vinerna från norra Piemonte. De flesta av vingårdarna återfinns I Ori (som översätter ’guld’ på italienska) där jordmånen är gyllenfärgad vid foten av de alpinska bergen.

Proprietà Sperino äger nu 8 hektar vingårdar vid foten av Monte Rosa. Sex av dessa ligger I Lessona fördelat mellan Belvedere, Ormeggio, Castagnola, Rava och Covà. De andra två är belägna i Madonna degli Angeli i Bramaterra. Källaren är belägen I det gamla slottet I Lessona vars historik daterar hela 200 år bak i tiden och är en av de mest betydelsefulla och historiska renoveringsprojekten i Italiens moderna tid.