Quinta de Santiago

Tillfällig Lansering: Quinta de Santiago Rascunho 2018

Quinta de Santiago Rascunho 2018

Rascunho representerar den experimentella och kreativa sidan av Quinta de Santiago. Med en önskan om att utforska och förstärka känslan av terroir och ursprung använder man sig av nya metoder i vingårdarna, alternativa sätt i vinkällaren, nya partners och kollegor, spännande druvsorter, utan regler, dogman och utan rädsla för att chansa lite.

Rascunho är gjort med 100% Alvarinho från regionerna Monção och Melgaço i Vinho Verde, norra Portugal. Vinet är också ett nytt vin varje år, där man inte gör samma val av vinmakningsmetoder, lagring eller ens druvsorter varje gång. Ordet ’rascunho’ betyder ’skiss’ eller ’ritning’, och inför varje årgång så gör man en ny plan.

För 2018 genomgår vinet en långsam jäsning i använda franska ekfat i hela två månader. Sedan lagras det i 13 månader på sin jästfällning, innan det buteljeras och mognar ytterligare sex månader i flaskan.

Rascunho 2018 är fruktig, nyanserad, med en mycket frisk smak och inslag av gröna äpplen, päron, mineral, krusbär, honungsmelon, vit persika och limeskal.

600fl Quinta de Santiago Rascunho 2018 (304kr, 9256701) lanseras 17 mars i Systembolagets tillfälliga sortiment och finns tillgänglig för beställning online under begränsad tid.

Quinta de Santiago

Familjeägda Quinta de Santiago har funnits på samma plats sedan 1899. I över hundra år odlade och sålde man vin, oliver, frukt, spannmål, m.m. till den dagen 2009 då boutique-vineriet Quinta de Santiago kom till, på initiativ av mormodern ”Mariazinha”. 86 år gammal bestämde hon sig för att det var dags att göra något annat med druvor och vin från familjens ägor och resten är som så ofta, historia. Med tre generationers kunnande har man valt att fokusera på terroir-drivna viner med den lokala och för området typiska druvsorten Alvarinho, kompletterat med andra inhemska druvsorter från Minho-regionen. Det experimenteras också friskt med både amfora-krukor och skalkontakt i vinkällaren… Den första årgången 2012 såldes så sent som 2014 och idag drivs vineriet av Joana Santiago, med samma energi och driv som Mariazinha hade i sin vision för projektet.