Farming in Le Clos Saint Hilaire

Un vin mythique- Billecart-Salmon Le Clos Saint Hilaire 2003 lanseras idag klockan 10.00!

Ett mytomspunnet vin är ett vin som har etsat sig fast som en del av ett kulturellt arv, det representerar historien, sällsyntheten, lyxen och framför allt det unika som utgör vinet så som Billecart-Salmon Le Clos Saint Hilaire gör. År 1964 planterade familjen Billecart en hektar pinot noir precis utanför huset I Mereuil-sur-Aÿ. Här utövar och respekterar man de gamla vinmakarmetoderna och använder inga moderna hjälpmedel. Den biologiska mångfalden är viktig och man bearbetar vingården helt enligt ekologiska principer vilket ger ungefär 1000 flaskor vin per producerad årgång, samtliga numrerade. Le Clos Saint Hilaire är döpt efter skyddshelgonet I Mareuil-sur-Aÿ och ligger endast 500 meter från vineriet och pressarna vilket är perfekta förhållanden om man vill producera vita viner på blåa druvor. Till skillnad från Billecarts andra cuvéer vinifieras Le Clos Saint Hilaire helt på traditionella ekfat där vinet också får vila i 14 månader på sin jästfällning.

Vinet har en skimrande gyllene färg med elegant och komplex doft. Toner av citrus, hasselnöt, rostad mandel och lätta tobakstoner. Upplevelsen förstärks i smaken där mogen gul frukt träder fram, Williamspäron, kvitten, bovete och rosenträ. Syran är intensiv där även mineraliteten visar upp sig i ett långt härligt avslut med förnimmelser av sälta. Vinet kan lagras i 10 år ytterligare. Passar perfekt till skaldjur eller Ossetra Caviar.

Le Clos Saint Hilaire 2003 , 3699kr, Endast 12 flaskor

Billecart-Salmon

Billecart-Salmon grundat 1818 av Nicolas François Billecart och Elisabeth Salmon i byn Mareuil-sur-Aÿ drivs idag av den 8:e generationen Billecart. Under de 200 år som Billecart-Salmon har producerat otroliga viner så har de varit pionjärer i att kylstabilisera vinerna och jobbar hårt för att undvika oxidering, allt för att bevara så mycket frukt och elegans som möjligt. Sedan 1955 har man använt en unik metod i sin vinifiering; den nedkylda musten, 5°C, som dekanteras över på små tankar varpå musten jäser.