Weblansering av Gajas vingårdsbetecknade Barbaresco: Costa Russi, Sorì Tildìn, and Sorì San Lorenzo.

Det är med stor glädje vi presenterar tre av vinvärldens mest eftertraktade och högst skattade viner!

2013 är en årgång som kommer att gå till historien i Piemonte. Inte enbart för den exeptionella kvaliteten som producerades, utan även som årgången då Gaja beslutade att återvända till DOP Barbaresco. Beslutet innebär att de vingårdsbetecknade vinerna, för första gången sedan 1996, produceras av 100% nebbiolo.

Costa Russi 2013

Costa Russi är en drygt 4ha stor vingård som ligger lite längre ner i sluttningen, precis invid Sorì Tildìn och vätter mot sydväst. Rankorna har nått en snittålder om 65 år och Costa Russi är känd som den mest eleganta av dom tre vingårdsbetecknade vinerna i Barbaresco och är vanligtvis det mest parfymerade och snabbast tillgängliga vinet.

Säljstart 23 Februari

Costa Russi 2013 750ml

Pris 3999kr

Art. 94020

Sorì Tildìn 2013

Den 3,38ha stor vingården, Sorì Tildìn ligger på toppen av kullen, strax ovanför Costa Russi, men med direkt sydexponering. Rankorna har nått snittålder om 45 år. Det svalare, högre läget kombinerat med den perfekta exponering ger viner med mer kraft och struktur, samtidigt som de alltid bibehåller elegansen och de tydliga nebbiolo-markörerna.

Säljstart 23 Februari

Gaja Sorì Tildìn 2013 750ml

Pris 3999kr

Art. 9401601

Gaja Sorì Tildìn 2013 1500ml

Pris 8499kr

Art. 9401606

Sorì San Lorenzo 2013

Sorì San Lorenzo ligger ett stenkast från staden Barbaresco och kännetecknas av sin kraft och struktur. De 50 år gamla rankorna vätter rakt mot söder. Sorì San Lorenzo är den mest långlivade vinet men också det vinet som kräver mest tid att öppna upp sig.

Säljstart 23 Februari

Gaja Sorì San Lorenzo 2013 750ml