Whispering Angel Magnum och Rock Angel rosé från Château  D’ Esclans släpps den 12 juni på Systembolaget

Whispering Angel Magnum och Rock Angel rosé från Château D’ Esclans släpps den 12 juni på Systembolaget

Château D’Esclans

Gamla vinrankor och Grenache sätter tonen för dessa fantastiska roseviner från Provence.

Vi är otroligt stolta över att få jobba med viner som Garrus, Rock Angel, Les Clans och Whispering angel. Alla viner har sina egna tydliga personligheter och visar på ett enormt hantverk.

När Sacha Lichine förvärvade egendomen 2006 så hade han som mål att göra världens bästa roséviner, och med hjälp av några fantastiska vinmakare, perfekta vingårdar och enastående druvor så tycker vi och många med oss att han lyckats.

Whispering Angel Magnum (nr74095)

Whispering Angel var det första vinet i produktserien roséviner från Château D´Esclans. Vinet är gjort på  Grenache, Rolle (Vermentino) och Cinsault från 5-30 år gamla vinrankor och vingårdar med inslag av kalk. Vinet skördas alltid vid soluppgång, druvorna selekteras och kontrolleras 3 ggr. All jäsning sker på ståltank vid låg temperatur och battonage genomförs 2 ggr/vecka.

Vinet har en ljusrosa färg. Doft av bär och örter, elegant torr smak med inslag av smultron, hallon,persikor, äpple, litchi, lyktfrukter, blommor, paranötter, sälta och mineraler, bra balans, bra syra. Frisk lång eftersmak. Utmärkt som aperitif/ sällskapsdryck och till sallader, färska skaldjur och lätta rätter av fågel.

¨ My Wines are like my children, why would I insult them by preferring other wines?¨ Sasha Lichine

Rock Angel ( nr 76256)  är en ikonisk Provencalsk rosé från Château D'Esclans.

Gjort på  85% Grenache, 15% Rolle från de allra bästa vingårdarna i La Motte. Druvorna skördas alltid vid soluppgång, druvorna selekteras och kontrolleras 3 ggr. Vinerna pressas lätt innan det ligger en tid på fat.

En rosé som är både en fantastisk aperitif och ett vin som passar perfekt till mat.

Vad säger andra om vinerna:

“Full body, focused & vibrant”

92/100 James Suckling

“What a stunner it is. A refined refreshing rosé.”

Will Lyons (The Wall Street Journal)

“Beautifully balanced, lovely satin texture. Hugely appetising. A complex mouthful.”

Jancis Robinson

Vinet lanseras även som magnum den 17 juni.

För mer information kontakta Daniella@livelywines.se