Livrustkammaren nominerad till Årets pedagogiska pris

”Är det ni som är så roliga på facebook?” är en vanlig kommentar om Livrustkammarens engagemang i sociala medier. Nu är Livrustkammaren en av tre finalister i utmärkelsen Årets pedagogiska pris 2019.

Priset delas ut av föreningen för pedagogisk utveckling i Svenska museer, FUISM, och är en ideell förening som arbetar med att stärka musei- och kulturpedagogiskt arbete på olika sätt. Med pristävlingen ”Årets pedagogiska projekt” vill FUISM lyfta fram nyskapande och framgångsrika projekt inom branschen. Motiveringen till Livrustkammarens finalplats är: ”Med humor som metod når Livrustkammarens sociala medier ut brett och har både vidgat sin publik och sänkt trösklarna till historien. Genom att kommentera samtiden görs det förflutna dagsaktuellt samtidigt som de egna samlingarna synliggörs. Allt med syfte att skapa ett intresse för historia hos besökaren.”

- Det känns extra roligt att vårt arbete i sociala medier nu uppmärksammas som just pedagogik, och inte som ren underhållning. För oss i Livrustkammaren har sociala medier varit ett sätt att nå ut om kunskap om Sveriges historia i ett helt nytt format. Vi kan nå ut bredare och skapa nya vägar in i museet, i fysisk eller digital form, säger Malin Grundberg, museichef på Livrustkammaren.

De övriga nominerade är Koldioxidteater på Västmanlands läns museum och Human nature skola på Världskulturmuseerna. Priset delas ut under museernas Vårmöte i Visby i slutet av april.

Maria Rosén