Livsmedelspriset 2021 – finalisterna är utsedda

Nätverket Livsmedel i fokus delar sedan 1964 årligen ut Livsmedelspriset till ”personer, organisationer eller företag som på ett inspirerande och innovativt sätt tagit initiativ till, eller utvecklat förutsättningar för att öka livsmedelsnäringens konkurrenskraft och utveckling.”

Bland de nomineringar som kommit in har en jury som består av nätverkets styrelse valt ut åtta finalister. Prisutdelning och offentliggörande av vinnaren sker den 21 oktober under banketten på Livsmedelsdagarna i Tylösand.

Finalisterna är:

Brödinstitutet
För sitt informativa sätt att möta matmyter med fakta. Brödinstitutet lyfter fram brödets förträfflighet från många olika synvinklar, som nyttigt, klimatsmart och en viktig källa till proteiner och fullkorn. https://www.brodinstitutet.se/

Bärta
För sin utveckling och produktion av moderna och välsmakande, veganska produkter. Bärta använder svenska, ekologiska, gula ärter som huvudråvara i sina produkter. Ärtorna groddas och fermenteras för bästa smak och näringstillgänglighet. https://swedishtemptations.com/

Gårdsfisk
Gårdsfisk visar att det går att leverera fisk som är hållbart odlad på land. Med ett stort kunnande och engagemang har de skapat en helt ny bransch. Företagets vision är att producera världens mest hållbara fisk – och de är på god väg att lyckas. https://www.gardsfisk.se/

Oddbird international/ Moa Gürbüzer
För sitt arbete med att utveckla alkoholfria viner av hög kvalitet. Moa Gürbüzer, grundare och vd, är socionom och såg på nära håll hur alkohol förstör relationer och hur det samtidigt betraktas som avvikande att avstå från vin. Oddbird har skapat nya sätt att se på alkoholfria alternativ genom kampanjen ”Nowhere” som uppmärksammades över hela världen.

Orkla Food Solutions

För initiativet ”Next is Now” som är en plattform för hållbar och hälsosam mat. Här skapar företaget debatt, initiativ och koncept för att ökatakten på hållbar omställning och underlätta för sina kunder att ställa om.

Polarbröd/ Karin Bodin
För stort samhällsengagemang och kreativitet. Samma dag som branden förstörde bageriet i augusti 2020 beslutades att den skulle byggas upp igen. Företaget skapade nya arbetsuppgifter för personalen och flyttade delar av produktionen till andra bagerier. En brödmix lanserades för konsumenter i nätbutiken kunde man stötta företaget genom att köpa bland annat kläder och smycken.

Veg of Lund med varumärket Dug
För sin patenterade emulsionsteknologi och utveckling av växtbaserade drycker baserade på potatis och rapsolja som säljs både i Sverige och Storbritannien. https://dugdrinks.com/sv/

Vild Vänerfisk
För sitt initiativ att ta vara på Braxen, en fiskart som betraktas som bifångst av både yrkes- och fritidsfiskare. Med sin braxenfärs har företaget på kort tid skapat en hållbar produkt som får uppskattning för sin goda smak och säljs till restauranger och storkök. http://vildvanerfisk.se/

För ytterligare information kontakta:
Anna-Karin Karlsson, ordförande Livsmedel i fokus, 070-676 53 38
Cecilia Öster, verksamhetsledare Livsmedel i fokus, 070-606 70 45

Livsmedel i fokus är nätverket för alla som är verksamma och intresserade av livsmedelsbranschen. Genom att samlas, nätverka och skaffa ny kunskap driver nätverket livsmedelsbranschen framåt. Nätverket arrangerar seminarier om högaktuella ämnesområden för branschen. Livsmedelsdagarna i Tylösand är en konferens som arrangeras varje år och som samlar runt 300 medlemmar. Utöver detta finns det program för mentorskap och utbildning för produktutvecklare. Nätverket ger ut tidningen Livsmedel i fokus som kommer ut med 6 nummer per år samt ett digitalt nyhetsbrev.

• Livsmedelsindustrin

• livsmedelsdagarna
  • livsmedel i fokus
  • polarbröd
  • bärta
  • oddbird
  • livsmedelsbransch
  • orkla food
  • gårdsfisk
  • dug
  • livsmedelspriset
  • vild vänerfisk
  • brödinstitutet

Livsmedel i fokus är nätverket för alla som är verksamma och intresserade av livsmedelsbranschen. Genom att samlas, nätverka och skaffa ny kunskap tillsammans driver nätverket livsmedelsbranschen framåt.

Cecilia Öster

Presskontakt Verksamhetsledare +46 70 606 70 45