Livsmedelspriset 2021 går till Gårdsfisk

Gårdsfisk tilldelades idag Livsmedelspriset 2021 – Livsmedel i fokus pris för inspirerande initiativ för att öka livsmedelsnäringens utveckling.

Gårdsfisk vinner Livsmedelspriset 2021 för sin innovativa satsning som visar att det går att leverera fisk som är hållbart odlad på land. Genom att förflytta odlandet av fisk från vatten till land undviker de överfiske och övergödning, samtidigt som de tar vara på fiskgödseln och återanvänder den på jordbruksmarker. Gårdsfisk har skapat ett helt system och en modell för hur storskalig fiskodling kan fungera tillsammans med de förutsättningar som finns i lantbruket. Med ett stort kunnande och engagemang har de skapat en helt ny bransch. Företaget vill förändra hur vi ser på fiskodling i grunden och deras vision är att producera världens mest hållbara fisk – och de är på god väg att lyckas.

2021 års Livsmedelspris delades ut under banketten den 21 oktober i samband med Livsmedelsdagarna i Tylösand.

Livsmedel i fokus delar sedan 1964 årligen ut Livsmedelspriset till personer, organisationer eller företag som på ett inspirerande och innovativt sätt tagit initiativ till, eller utvecklat förutsättningar för att öka livsmedelsnäringens konkurrenskraft och utveckling.

För ytterligare information välkommen att kontakta:
Anna-Karin Karlsson, ordförande Livsmedel i fokus, 070-676 53 38
Cecilia Öster verksamhetsledare Livsmedel i fokus, 070-606 70 45
Johan Ljungquist vd, Gårdsfisk, 0723-07 69 59

• Livsmedelsindustrin

• livsmedel i fokus
  • livsmedelsbransch
  • livsmedelspriset
  • livsmedel
  • livsmedel.se
  • livsmedelsdagarna

Livsmedel i fokus är nätverket för alla som är verksamma och intresserade av livsmedelsbranschen. Genom att samlas, nätverka och skaffa ny kunskap tillsammans driver nätverket livsmedelsbranschen framåt.

Cecilia Öster

Presskontakt Verksamhetsledare +46 70 606 70 45