Sofia Jannoks stiftelse delar ut stipendium till serietecknaren Mats Jonsson

Sofia Jannoks stiftelse delar ut stipendium till serietecknaren Mats Jonsson

Årets stipendium från sin stiftelse delar Sofia Jannok ut till den samiska serietecknaren Mats Jonsson för att ”ha djupdykt in i den skogssamiska själen och skildrat vår samiska historia ur dess perspektiv, och genom detta verkar för att dekolonisera en vidd av Sápmi som för länge legat gömd”.

Mats Jonsson är född 1973 och uppvuxen i Bollstabruk i Ådalen. Han har skildrat sitt liv i självbiografiska serieromaner som Hey Princess, Mats kamp och Nya Norrland, och 2021 blev När vi var samer första serieroman att nomineras till Augustpriset i den skönlitterära kategorin. De senaste åren har hans verk visats i separatutställningar på bland annat Bildmuseet i Umeå och Arbetets museum i Norrköping.

Genom åren har Sofia Jannok genom sin stiftelse delat ut stipendier till personer eller sammanhang som verkat i projekt av och för urfolk, både inom och utanför Sápmi. Att jobba för framtida generationer inom urfolk i karga tider av klimatkris och strukturellt förtryck är något hon bryr sig extra mycket om. Senaste åren har stiftelsens fokus legat på att bevara de sista skogarna i Sápmi. 2023 års stipendium tilldelas den skogssamiska serietecknaren Mats Jonsson. Sofia Jannok grät sig genom När vi var samer och Mats briljanta skildringar.

• De gav mig en inblick i en del av vår historia som jag visste alldeles för lite om. Jag förstår att det är så staten har velat ha det, att den skogssamiska kulturen ska försvinna från vårt medvetande. Mats verk både visar och aktivt bidrar till att staten misslyckas med det.
  • Döm om min glädje när jag en bra bit in i boken läser om hur våra vägar korsas, när Mats tecknar hur Sveaskogs skogsskövling blev motad i grind med ett himla hallå medialt, en kampanj som min sameby och jag startade. Blev ärad och rörd över att denna sak blev en sida Mats bok, en bok som borde stå som nummer ett av historieböcker i skolan.

I en intervju med med Malin Nord till samer.se säger Mats om sitt arbete med boken När vi var samer:

• Först var jag positiv och nyfiken, men snart blev jag allt argare och ledsnare ju mer jag insåg att det var ett kulturellt folkmord som ägt rum.
  • Boken blev berättelsen om varför jag inte vet något.

Stipendiet är på 30 000 kr och delas av Sofia Jannok personligen ut i samband med ett författarsamtal med Mats Jonsson på Örnsköldsviks museum & konsthall den 24 oktober, där han är aktuell med sin utställning ”Det är bara skog”.

Länkar:

Författarsamtal Örnsköldsviks museum & konsthall 24 okt