LK CubicMeter

LK lanserar nästa generations vattenmätare - LK CubicMeter

Tidigare har vi berättat om samarbetet mellan LK och Labtrino och den nya, intelligenta och unika vattenmätaren – LK CubicMeter. Efter investeringen som innebar att LK gick in som delägare i Labtrino finns produkten nu på hyllan.

LK CubicMeter är en icke-invasiv vatten- och läckagemätare och dess unika design gör att den kan installeras på befintliga rör (bland annat PE-X och PAL) i intervallet mellan 16 – 25mm. Genom att montera mätaren på utsidan elimineras behovet av att kapa rören vid installationer av vattenmätare, något som sparar både tid och pengar. Systemet upptäcker dessutom dropp- och vattenläckage, som kostar försäkringsbolagen miljarder kronor per år, bara i Sverige.

- Lanseringen av LK CubicMeter är första steget i samarbetet och mer produktnyheter kommer under hösten. Vi ligger långt framme inom IoT och det finns en ordentligt tilltagen plattform med en hög teknisk höjd som passar oss bra i att fortsätta utveckla och bredda våra uppkopplade produkter, säger Ramtin Massoumzadeh, vd och medgrundare på Labtrino.

Inom Europa ställs krav på att installera vattenmätare i varje lägenhet och i Sverige ser vi från och med 2021 nya krav på IMD (individuell mätning och debitering) av värme och varmvatten för vissa delar av det befintliga flerbostadsbeståndet. Genom att använda sig av maskininlärning och artificiell intelligens möjliggör LK CubicMeter en kostnadseffektiv mätning men hjälper även till att förbättra bolagens miljöavtryck genom att leverera ett intelligent och prisvärt system för minskad vatten- och energiförbrukning*.

- Vi på LK arbetar med ständig utveckling och att skapa smarta och hållbara produkter och system som förenklar våra kunders vardag, idag och i framtiden. LK CubicMeter hjälper till att öka medvetenheten och assisterar således de boende att minska både sin vatten- och energikonsumtion, vilket banar vägen för en mer hållbar och medveten offentlig- och privat fastighetsbransch, säger Michael Söderberg, vd på LK Systems.

* Enligt studier minskar implementeringen av individuell mätning vattenförbrukningen med cirka 30%. För en normal genomsnittlig familj minskar inte bara vattenförbrukningen utan också koldioxidutsläpp och eventuella läckagekostnader.

Övrig fakta

• Eliminerar behovet av ultraljud gel som annars torkar snabbt.
  • Upp till tio års batteritid.
  • Plug & Play-installation med lågt underhåll.
  • Trådlös kommunikation, Wireless M-Bus – Mode C1 868 MHz (EN-13757 Standard).

RSK 5182403
NRF 8364556
LVI 4481401
E-nummer 4222435

För mer information, vänligen kontakta:
Michael Söderberg, vd LK Systems
michael.soderberg@lksystems.se

Ramtin Massoumzadeh, vd och medgrundare Labtrino
ramtin.massoumzadeh@labtrino.com

LK Systems är ledande i Norden inom lösningar för värme- och tappvattensystem. Våra system är enkla att installera och i vår prefabriceringsanläggning tillverkar vi även skräddarsydda system som ytterligare förenklar installationen. Från idé till färdig produkt, här får du de smartaste lösningarna, idag och i framtiden.

Labtrino utvecklar intelligenta system för mätning av flöden. Bolagets är spunnet ur forskning vid Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm och utnyttjar bland annat patenterade teknologi i kombination av artificiell intelligens och maskininlärning för att utforma morgondagens intelligenta mätsystem.