LK Systems AB förvärvar Flooré AB

LK Systems AB förvärvar Flooré AB

LK Systems AB – nordisk marknadsledare inom lösningar för värme- och tappvattensystem – har förvärvat Flooré AB. Förvärvet accelererar LK Systems hållbarhetsarbete, genom både utveckling och egen automatiserad tillverkning av spårade isolerskivor för vattenburen golvvärme. LK Systems kunder får också tillgång till ett ännu mer klimatsmart och komplett golvvärmesortiment.

Flooré är etablerat i Torpshammar strax utanför Sundsvall. Företaget startades 1991, omsätter idag ca 50 MSEK och har 14 anställda. Drygt 70% av försäljningen går på export till flera länder i Europa, där huvudprodukten är egentillverkade spårade isolerskivor för golvvärme. På den svenska marknaden är Flooré en etablerad och komplett golvvärmeleverantör med fokus på golvvärmepaket genom bygghandelskanalen.

Genom förvärvet av Flooré får LK Systems tillgång till både utveckling och automatiserad produktion av golvvärmeskivor. Detta ger LK Systems stora möjligheter att minska miljöpåverkan genom mer klimateffektiva transporter och utveckling av skivor med nya miljövänliga material. Genom att erbjuda Floorés skivor för golvvärme till LK Systems kunder i Sverige, Norge och Finland, etableras ett bredare och mer hållbart sortiment.

“Förvärvet av Flooré AB är ytterligare ett steg i vår strategiska plan att skapa tillväxt genom att bredda vårt erbjudande och utveckla mer hållbara lösningar. Genom den egna automatiserade tillverkningen och utvecklingen av spårade isolerskivor för vattenburen golvvärme, kan vi erbjuda mer hållbara lösningar - inte minst genom utveckling av nya miljövänliga material. Vi ser dessutom också en möjlighet att tillsammans med Flooré utveckla vår exportaffär. Sammantaget är det ett väldigt spännande förvärv som ger stora möjligheter för båda bolagen att utvecklas och vi ser nu fram emot att välkomna alla medarbetare i Flooré till LK-familjen”, säger Michael Söderberg, VD LK Systems AB

Flooré kommer fortsätta sin verksamhet precis som tidigare. Genom samarbetet med LK Systems skapas nya möjligheter inom ökad hållbarhet, marknad och produktsortiment, som gradvis kommer implementeras.

“Vi ser fram emot samarbetet med LK och de möjligheter som vi med LK Systems gemensamt skapar. Tillsammans med LK kan vi dra nytta av varandra och utvecklas ännu mer inom våra respektive områden”, säger Hannele Arvonen, VD på Flooré AB.

För mer information, vänligen kontakta:
Michael Söderberg, vd LK Systems
michael.soderberg@lksystems.se