LKF Skötselakademi – för kunden, för affärsmannaskapet, för miljön och inte minst: medarbetarna!

Skötselakademin är en återkommande utbildning för fastighetsarbetarna.

Här kan personalen uppdatera och vässa sina kunskaper och dela med sig av sina erfarenheter med varandra. I skötselakademin stärker vi kompetensen i allt från att beskära träd och buskar till att lägga sten. Skötselakademin är en satsning som är här för att stanna. Alla nyanställda fastighetsarbetare kommer att utbildas fortlöpande.

Satsningen är helt unik i sitt slag tror vi. Vad vi vet så finns ingen arbetsgivare av vår storlek som satsar så mycket resurser på sin personal.

Anledningarna till skötselakademin är många, men här är några av de mest väsentliga enligt Dennis Belec som numera är projektägare till utbildningen:

1. Kundnytta + arbetsglädje = Sant!

Låt oss beskriva vad vi menar genom ett citat från en kollega i Karhögstorg, berättar Dennis:

- Jag brukade hata träd. De skräpade ner och var bara till besvär. Nu ser jag på dem med helt andra ögon. De kan formas och ge så mycket till kunden.

Utformningen och skötseln av våra områden är en av grunderna till vår kundnöjdhet. Genom utökade insikter och utbildning kan skötselakademin t ex. vara en ögonöppnare som inte bara gynnar kundupplevelsen utan även bidrar till högre arbetsglädje och meningsfullhet.

2. Vi utvecklas och blir starkare – både som individer och bolag!

- I skötselakademin drar vi nytta av varandras olika styrkor och erfarenheter. Alla besitter olika specialkunskaper och intressen - genom akademin får vi utbyte och drar lärdom av varandras goda idéer och med detta får vi nya perspektiv in i det dagliga arbetet, berättar Dennis Belec.

- På så sätt möjliggör vi att medarbetarna fortsätter utvecklas och utmanas i sina färdigheter. Det i sin tur gynnar såklart återigen även kunden och gör att områdena blir än mer välskötta och hållbara. En annan vinst kan vara att vi ser effektiviseringsmöjligheter och utvecklar nya sätt att sköta området på! Eller att man som medarbetare blir pepp på att anta nya utmaningar och till exempel bli arbetsledare för sommarpraktikanter.

3. En del av vår LKF-kultur

- Vi ska leva som vi lär, utropar Dennis. När vi träffar kolleger ”över gränserna” lär vi känna och stärker förståelsen för varandra. Det är superviktigt att vi efterlever våra värdeord och ger varandra ett gott bemötande i vardagen och genom skötselakademin bidrar vi till detta. Vi blir tryggare som kollegor, som i längden gör att vi levererar ännu bättre som team – och med kundens bästa för ögonen.

- Genom akademin tar vi tillvara på varje medarbetares unika kompetens samtidigt som de vidareutbildas och kan utvecklas i sin roll. Det hoppas vi ska bidra till att man ser LKF som en långsiktig arbetsgivare där man som medarbetare är högst delaktig i att utveckla bolaget.

---

Vi hoppas att skötselakademin kommer göra sig känd inom vår bransch och att LKF blir en arbetsgivare man söker sig till bland annat på grund av den höga kunskapen vi har och servicen vi ger.

Eller som Torbjörn Larsson, initiativtagaren av projektet kommenterade:

- Talangen som drömmer om att jobba på Kungliga trädgården. LKF ska vara ett lika gott alternativ.

---

Kontakt: