Fritidsbanken samlar både in och lånar ut olika fritidsartiklar. Bild: Fritidsbanken

LKF välkomnar Fritidsbanken i Lund

Tisdagen den 1 oktober invigs Fritidsbanken i LKFs lokal på Bankgatan 4. Fritidsbanken drivs av Lunds kommun och erbjuder gratis utlåning av sport- och fritidsutrustning till alla.

- Med Fritidsbanken uppnås många viktiga effekter inom hållbarhetsområdet: en mer aktiv fritid för alla, möjligheter till en ökad integration samt delning av resurser som bidrar till en minskad miljöbelastning, säger Fredrik Millertson, VD på LKF.

LKF bidrar till uppbyggnaden av Fritidsbanken genom att sponsra verksamheten under en treårsperiod. Våra medarbetare bidrar genom insamling av sportutrustning.

Hållbarhet i fokus för hela LKF

Att arbeta för att uppnå ett hållbart samhälle, ur alla perspektiv, är en del av vår vardag på LKF. Bland annat samverkar LKF med Lunds Renhållningsverk och Fontänhuset om återbruksverkstäderna ”Fixa Till” på Fäladstorget och Linero Torg.

- Vi har också Bytesrum i flera bostadsområden, till exempel Väster och Klostergården, i samverkan med Lunds Renhållningsverk och Lokala hyresgästföreningar. Här kan vem som helst, helt gratis, hämta eller lämna saker som söker nytt hem. Detta är i samma anda som vårt samarbetsprojekt med Fritidsbanken Lund - att dela med oss människor emellan, säger Lena Nordenbro, Hållbarhetsansvarig LKF.