Det nya bostadshuset har med sin fina gestaltning, genomarbetade detaljer och vackra materialval inordnats i ett kvarter med mycket höga kulturvärden och byggnaden har med självklarhet landat på platsen. Foto: Kasper Dudzik.

Nytt bostadshus med klassiska attribut vinner Lunds stadsbyggnadspris för 2023

LKF gratulerar Fojab Arkitekter till 2023 års stadsbyggnadspris. Det för det nya bostadshuset på Stora Algatan mitt i Lunds stadskärna. Här har arkitekt Pontus Tebäck på Fojab arkitekter lyckats få byggnaden att ta sin plats i stadsbilden och harmonierar väl i det historiska kvarteret.

I kvarteret Sankt Mikael, har ett nytt bostadshus i fem våningar lagts till i det tusenåriga kvarteret. Fasaden är i ljus slätputs med sockel i granit med inslag av koppar och ek i entrépartierna. På taket finns både koppar och mörk plåt. Mot gatan vetter balkonger med fint rundande smidesräcken. Huset tar sin självklara plats mellan ett jugendhus från förra sekelskiftet och ett tvåvåningshus från 1860-talet.

Arkitektkontoret Fojab har ritat huset efter en beställning av Hexiron AB och huset stod klart under 2021. Ansvarig arkitekt på Fojab var Pontus Tebäck.

– Det är en stor ynnest att fått bidra med ett nytt lager och en ny årsring i Lunds kulturkvarter. Denna byggnad är resultatet av ett flerårigt grupparbete där ett stort antal människor bidragit, framför allt mina fantastiska kollegor på Fojab och en ovanligt engagerad byggherregrupp öppen för oortodoxa lösningar, säger Ponus Tebäck, ansvarig arkitekt på Fojab.

Kvarteret är en historisk plats, på medeltiden låg här ett av Skandinaviens första dominikanerkloster. Men sedan 50-talet fanns på adressen Stora Algatan 6 bara en parkeringsplats.

– Huset på Sankt Mikael 16 är ett inspirerande projekt på hur man med bra samarbete mellan beställare och arkitekt kan ta tillvara en attraktiv plats och med förtätning läka ett hål i stadsbilden säger Fredrik Millertson, vd på LKF.

Juryns motivering

Lunds stadskärna har berikats med ännu ett vackert hus när en tidigare lucktomt på Stora Algatan fyllts med nytt och nyttigt innehåll.

Gatufasadens harmoniska proportioner och anpassade skala möter på ett fint sätt intilliggande byggnaders olika volymer. Klassiska ideal har tolkats i modern tappning med genomgående hög arkitektonisk kvalitet, från sockel till nock.

På mycket begränsad yta har nya centralt belägna bostäder tillskapats och ett sår i stadsväven har läkts. Byggnaden är förebildlig för hur en lucka i staden kan omvandlas och fyllas med liv.

Om Lunds stadsbyggnadspris

Priset har instiftats av LKF som en gåva till 1000-årsjubilerande Lunds kommun. 1990 delades stadsbyggnadspriset ut för första gången.

Syftet med priset är att premiera arkitekter eller andra byggaktörer, som på ett förtjänstfullt sätt har bidragit till stadsbildens utveckling i Lunds kommun. Härvid ska särskilt beaktas arkitektoniska insatser som förenar utveckling av stadsbilden, skönhetsvärden, väl gestaltad livsmiljö och god funktion.

Prissumman är på 30 000 kronor.

Hans Juhlin

Lunds stadsbyggnadsdirektör 0724-68 28 18