Att 40 000 Brunnshögsbor inte äger en egen bil ger ytor som kan användas till parker, mötesplatser och hem.

På Brunnshög ger delningskultur plats för fler mötesplatser och hem

Den innovativa stadsdelen Brunnshög finns för dem som vill leva en grön livsstil i en delningskultur. Att 40 000 Brunnshögsbor inte äger en egen bil sparar oerhörda ytor i form av parkering. Dessa ytor blir i stället parker, mötesplatser, hem, butiker och service. Även miljön och därmed också vår hälsa går vinnande ur konceptet.

Tänk dig ett stadsbibliotek, fast fullt med små och stora prylar. Slaggborr, skiftnycklar, eldlådcykel, elbil. Och kanske en granne som kan hjälpa dig att borra de där hålen. För vissa är det naturligt. För andra är detta visioner från barndomen som blivit verklighet. Alla behöver inte äga en slaggborr, eller en egen bil. Vissa saker kan man låna av grannen, eller någon annan i närheten av där du bor.

Men hur ska de 40 000 boende på framtidens Brunnshög transportera sig?

Brunnhög i Lund är under uppbyggnad. Här ska all service ligga nära till hands så småningom. Men visst behöver man ta sig ut någonstans, eller in till centrum. Tät busstrafik och spårvagnen finns här som en självklarhet.

Som kommunalt bostadsbolag erbjuder LKF hyreslägenheter i hela Lund. När vi är med och bygger upp en ny stadsdel flyttar vi fram positionerna kring allmännyttans uppgift att erbjuda goda hyresbostäder för alla. Vi vill ligga i framkant när vi utvecklar hem med smarta mobilitetslösningar.

Varför bara hyra ett hem och service för ditt boende, när transportmedel går lika bra att hyra? För många som äger en bil står den bara och tickar pengar 95% av tiden, samma sak gäller cykeln. Och det är just det framtidens boende på LKF hittar lösningar på. Här ingår elbil- och cykelpoolen i hyran, och tillgång till en cykelverkstad för att serva din privata cykel.

Kvarteret Xplorion har haft denna lösning sedan start. Om några veckor kommer de boende på Skymningen få tillgång till en elbilpool, och så småningom även de boende på Hammocken. Vad finns det mer vi kommer att dela i framtiden? Det är sådant som vi undersöker och planerar för när vi skapar nya hem i Lund.