Gabriella Holubec och Julia Lundgren visar sitt lägenhetsförslag för LKFs byggprojektledare Anna Medin och VD Håkan Ekelund.

Samarbete med Polhemskolan ger LKF nya infallsvinklar

De tar sina första steg i arkitektens spår, Polhemseleverna på teknikprogrammet som tar sig an uppgiften att rita ett boende för unga på liten yta. Åtta bostäder, den minsta på bara drygt 12 kvadratmeter, presenterades för LKFs medarbetare i början av veckan.

– Ni elever ger oss viktiga, nya infallsvinklar och en bild av vad ni värderar i ett första boende, säger Håkan Ekelund, vd på LKF.

Eleverna går andra året på teknikprogrammet, med inriktning på samhällsbyggnad och miljö. I samarbete med LKF har de tagit sig an verkligheten på kursen i arkitektur. I liten skala till att börja med – i ordets rätta bemärkelse. Åtta yteffektiva boenden presenterades, med namn som ”Lyxlyan” och ”Klaustrobo”. Målgruppen är ungdomar och studenter i ett första eget boende.

De kreativa lösningarna var många och de personliga önskemålen vitt skilda. Julia Lundgren och Gabriella Holubec presenterade en lägenhet som de själva skulle vilja bo i; rymliga 22 kvadratmeter, med badkar för avkoppling och med komplett kök i litet format med plats att umgås.
– Vi ville rita en lägenhet till någon som gillar att vara hemma, som är ljus och där man verkligen kan trivas, säger Gabriella Holubec.

Nils Bruck och Elliot Larsson nöjer sig med 12,5 kvadratmeter och har frågat ungdomar på väg att flytta hemifrån vad de prioriterar i ett första boende.
– De allra flesta kan tänka sig att bo litet. Det viktiga är att få flytta och testa sina vingar i något eget, säger Nils Bruck och visar lägenheten med det lämpliga namnet ”Minimalist”.

Anna Medin, byggprojektledare på LKF, tar med sig ungdomarnas perspektiv och idéer till LKFs framtida projekt.
– Det är intressant att se många olika lösningar på så små ytor. Ert arbete visar också att det inte finns något rätt och fel utan handlar om egna prioriteringar. Vi kan aldrig få med allt på så få kvadratmeter utan måste tänka olika varje gång vi planerar för något nytt, säger Anna Medin.