I Södra Råbylund har LKF uppfört kvarteret Pilgrimen. Från de översta våningarna har man fria vyer söderut mot Malmö och Öresund. Foto: Emma Karlsmark Elfstrand, Liljewall arkitekter.

Blir LKFs kvarter Pilgrimen Årets Bygge 2024?

LKFs kvarter Pilgrimen har blivit nominerad till Årets Bygge 2024. Vinnaren presenteras i mars 2024. Priset är ett av de mest prestigefyllda priserna i byggbranschen som delas ut av tidningen Byggindustrin årligen. 2021 vann LKF priset med kvarteret Xplorion på Brunnshög.

Blir det ännu ett pris till LKF för vår nyproduktion? Pilgrimen har chans att ta hem priset Årets Bygge 2024 som delas ut av tidningen Byggindustrin. I början av året får vi veta om Pilgrimen är en av tre nyproduktionsprojekt som går vidare till finalen den 16:e mars 2024.

Pilgrimen ligger i Södra Råbylund, en ny stadsdel där LKF är en aktiv part i utvecklingen. Redan idag finns det ett blandat utbud av bostäder och service i området.

Det är Liljewall Arkitekter som ritat kvarteret och JSB har varit totalentreprenör.

2021 vann LKFs projekt Xplorion priset. Xplorion var ett utvecklingsprojekt där LKF kunde testa flera nya lösningar – inom digitalisering med bland annat supersnabbt bredband som standard, hållbarhet med solceller till fastighetselen och som laddar batterier när det ger ett överskott med mera.

I juni 2023 vann LKF även Sveriges allmännyttas pris ”Årets Nyproduktion” för Gränden, ett lyckat förtätningsprojekt på Norra Fäladen i Lund.

Arkitektens ord om Pilgrimen

Österifrån längs Dalbyvägen möts man av Pilgrimens röda tegelgavlar med inslag av glaserat tegel i guld som skimrar när solen ligger på. Gavlarna ger både liv och spänning till husen och platsen nedanför. I norr – inbäddat under den gröna vallen mot Dalbyvä­gen – gömmer sig parkeringsplatser, undercentral och cykelmeck som är försedda med gröna tak med solfångare. På entrésidan finns också cykelförråd och förrådsbyggnader i miljövänligt behandlat trä med en öppen, sirlig utformning som kontrasterar mot de mer bastanta tegelhusen. I västra hörnet skapar vi en stadsmässig plats, ett minitorg, som låter boende och förbipasserande stanna upp, slå sig ner på vackra uppmurade bänkar och värma sig mot tegelgavlarna i solen. En raingarden vid sidan av torget fångar upp dagvatten från stråket i norr.

Pilgrimen består av 6 hus i 4 till 5 våningar och innehåller cirka 110 lägenheter i varierande storlekar, från 1 rum och kök till 4 rum och kök. Lägenheterna har genomgående planlösningar eller är vända mot den tysta sidan och utsikten över slätten i söder. Trapphusen är genomgående och alla hus har sadeltak med anknytning till be­fintlig, historisk, bebyggelse. Husen är enhetligt utformade i rött handslaget tegel och tak, hängrännor, partier och räcken har en svart kulör. Husens materialval genomsyras av ett genomgående grepp som signalerar en stark tro till materialen som också är valda av hänsyn till förvaltningsskedet. Taken är klädda i diskret solfilm som fångar upp solens strålar och genererar energi till fastigheten.

Innergården och övrigt landskap utformas med temat ”grönskande tegel” där vi bland annat låter klätterväxter klättra på gavelfasaderna, stödmurstrappor och kopplingar till fastigheten i söder omringas av gabioner fyllda med återbrukat tegel och platsbildningar skapas genom att fälla in marktegel i stenmjölsytor. Växtligheten är anpassad efter platsen och dess förutsättningar och ska tåla både torka och översvämningar. Vi vill även främja biologiskt mångfald genom valet av växter. Platsen är också utformad med stor hänsyn till att den ska vara användarvänlig för de boende.