LKFs bostäder och service – topp tre i Sverige

LKFs bostäder och service – topp tre i Sverige

I år var LKF nominerad i två kategorier för AktivBos kundkristaller, för högsta serviceindex och högsta produktindex. Det innebär att LKF ligger i topp tre bland bostadsbolagen i Sverige i dessa klasser. Stort grattis till Lundbergs Fastigheter som vann kristallerna för både högst serviceindex och högst produktindex.

Varje år skickas en kundenkät ut till cirka 3 000 slumpmässigt utvalda hyresgäster hos LKF för att mäta upplevd service och kvalitet. Det är AktivBo som gör undersökningen. LKF tävlar sedan mot cirka 20 andra bostadsbolag i Sverige med 4 000-11 000 lägenheter, både privata och kommunala.

I år nominerades LKF till kundkristallerna för Bästa Serviceindex och Bästa Produktindex. Det är de tre bostadsbolagen som fått högst betyg från sina respektive kunder som blir nominerade. På AktivBos kristallgala 8 februari blev det Lundbergs Fastigheter som tog hem kundkristallerna för högst serviceindex och för högst produktindex.

Serviceindex är hur hyresgästerna upplever servicen från sin hyresvärd och produktindex hur hyresgästerna betygsätter trivseln i sina bostäder och utemiljö. Det är LKFs hyresgäster som har gett det fina betyget, 85 procent för serviceindex och 82,5 procent för produktindex. Det är mycket höga siffror och placerar LKF i topp tre i branschen i Sverige.

– Kundkristallen är det ett av de finaste priserna att bli nominerad till, säger Fredrik Millertson, vd på LKF. Vi jobbar hårt på att få våra hyresgäster att trivas bra i sina boenden och med oss som hyresvärd.

Genom undersökningen kan vi identifiera våra styrkor och våra utvecklingsområden. Det är ett viktigt verktyg för våra kundförvaltare för planeringen av kommande förbättringsarbeten i våra områden och i våra fastigheter.

– Nu ska vi fira, förvalta de fina omdömena och bli ännu bättre till nästa gång vi mäter vår kundnöjdhet, avslutar Fredrik Millertson.

Kundkristallen är ett unikt branschpris och delas ut till de hyresvärdar som gjort den största förbättringen av sin service, samt till företagen med bästa totalresultat i kategorier inom service, produkt och profil/varumärke. Det är ingen jury eller kommitté som avgör vinnarna – utan hyresgästerna själva. Prisutdelningen sker under en galamiddag på Berns Salonger, som en del av Benchmark Event i regi av AktivBo. Senast LKF vann var 2020 för högst produktindex. LKF har tidigare även vunnit för störst ökning av nöjda kunder och högst serviceindex.